• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördraget kablage solceller, Ducato H2L2/Knaus MY2016

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Jag tänkte installera solceller på min Plåtis. Modellen är en Knaus Boxlife från 2016.
Jag tänkte göra jobbet själv (har gjort det tidigare på en VW men då kändes det enklare).

Jag kan se i bilens dokumentation att det skall finnas någon slags förberedelse för installation av solceller.
Det står skrivet "Kabelvorverlegung für Solar- und Sat-anlagen" och det tolkar jag som att det redan finns kablage draget.
Nu har jag letat på taket efter ngt som indikerar var det skall föras genom taket.
Jag hittar inget alls.. sitter det kanske under markisen?

Finns det ngn som gjort detta och kan tipsa var fördraget kablage tar sig igenom taket? (Jag tänker mig att det är en standard-dragning. Men det kanske är hur olika som helst..)
Hur brukar Knaus Sverige vara behjälpliga med denna typen av frågor?
Bilen är inte köpt i Sverige.. eller jo av mig men inte ursprungligen..

Tacksam för tips.

IMG_3425.jpg
 
Senast ändrad:

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
I min Boxstar 2017 fanns kablar uppdraget till ett utrymme bredvid skåpen på vänstersidan, precis bakom förarplatsen. Därifrån gick jag via takluckan ut på taket. Finns en bra instruktion på minhusvagn.com hur man gör med genomföringen i takluckan. Jag ville inte borta hål i taket.
Har du hittat kablarna vid elcentralen?
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Jag saknar skåp på vänster sida då jag har en Hubette (Dubbelsäng som sänks ner från taket).
Men jag kan sänka ner den och leta där du har kabeln, kanske det finns ngt upprullat som jag inte tänkt på.
Tack för tipset om att gå via takluckan. Jag skall titta på hur det görs.
Jag vill helst ha en dold kabeldragning i bilen.

Jag har inte sett kablarna i elcentralen (men jag har inte skruvat loss kåpor etc)
Började tänka först på hur det skall monteras på taket . För att bestämma placering, storlek och form på panelerna osv.
Tänkte nog att de fanns framdragna till den gråa kåpan (under säkringarna) till vänster på bilden nedan.
Kan det vara så enkelt? (enkelt att se efter själv men jag har inte kommit så långt)

Var det lämpliga kablar du hade? 6mm² ?

IMG_3501.jpg
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Mina kablar fanns i ett utrymme som i filmen används till displayen. Har du inga skåp där så kolla om det finns motsvarande på annan plats i bilen. De ska ju vara någorlunda lätt åtkomliga. Ring några återförsäljare annars och försök fråga nån på verkstan. Det borde de svara på när fabriken är slarvig och inte skriver i manualen för bilen var de finns.

Det var inte 6mm, tror det var bara 2,5mm men osäker. Jag använde bara kablarna som dragtråd för att dra fram egna grövre kablar.
 

Per-Malibu32.2

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
25159
Medlemskap
2024
Succé. Jag hittade kablarna (bakom en panel på samma placering som om jag hade haft skåp) och de kanske duger, kan de vara 4mm².
Det kändes inte lätta att dra dem så det kan bli svårt att dra dit grövre..

Se bilder där kablarna syns. Tack vare filmen ovan känns inkopplingen inte supersvår.

Det luriga blir om jag tar hål i tak eller inte. Hålet kommer troligen utanför railen för takräcket..

Jag tror det blir 2x 80W (Prevent-germany.com) som placeras långt fram på resp. sida om främre takluckan.
Kanske fäster jag dem i tvärstag som sitter i railsen, då slipper jag limma och hindrar inte vatten från att rinna fritt på taket..
Får klura lite på det..IMG_3542.JPGIMG_3546.JPGIMG_3547.JPGIMG_3550.JPGIMG_3553.JPG
 
Toppen