• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fördelar veteraner - däck

  • Startad av Startad av F.d. 22252
  • Startdatum Startdatum
Att äga en gammal raritet innebär ofta att det inte går att få tag i vinterdäck och att det förväntas att ägarna endast tar ut sitt fordon när solen skiner. Sen den andra gruppen av veteranfordon som körs dagligen året runt med tex sommardäck, tills silvertejpen lossnar och bilen ramlar isär! Var tog trafiksäkerheten vägen?
Reglerna om veteranfordon med skattebefrielse efter 30år kom ju till när det var sällsynt med så gamla fordon som fortfarande var körbara.
Nu har det ju tyvärr blivit så att det finns alltför många som missbrukar detta tillsammans med veteranförsäkringar för att köra en gammal
bil som bruksfordon. Som tur är har ju försäkringsbolagen börjat upptäcka detta, och begränsar användandet och försäkringsutbetalningarna
på olika sätt!
 
Reglerna om veteranfordon med skattebefrielse efter 30år kom ju till när det var sällsynt med så gamla fordon som fortfarande var körbara.
Nu har det ju tyvärr blivit så att det finns alltför många som missbrukar detta tillsammans med veteranförsäkringar för att köra en gammal
bil som bruksfordon. Som tur är har ju försäkringsbolagen börjat upptäcka detta, och begränsar användandet och försäkringsutbetalningarna
på olika sätt!
Veteranförsäkring .finns det sånt ? 30 år är väl inget gammal bil ?
 
hej, vet inte om bilisterna mellan falun-borlänge är annorlunda än andra, värre dårar har jag aldrig sett någon annans stans i sverige, men dom förlitar sig på saltbilen ,den ses dygnet runt .en resa på denna sträcka då behövs tvättning efteråt
 
hej, vet inte om bilisterna mellan falun-borlänge är annorlunda än andra, värre dårar har jag aldrig sett någon annans stans i sverige, men dom förlitar sig på saltbilen ,den ses dygnet runt .en resa på denna sträcka då behövs tvättning efteråt
Dom har säkert dubbat , och då är det sommarväglag enligt en del av dessa !
 
Körde Arlandabuss på 70-talet, ledbuss med sommardäck året runt ibland med odubbade vinterdäck på drivaxeln, Man fick köra 100km/tim och det gjorde man i nästan alla väder. Tänkte ibland på dom passagerare från flyget som skulle in till terminalen från Arlanda och kanske drog en lättnadens suck när planet landat men nu skulle åka in till stan med en buss med sommardäck I snö och halka.
Allting var inte bättre förr.
 
Jag har fem veteranbilar varav 3 år äldre än 50år (därmed både Skatte och besiktningsbefriade) två av dessa har jag kört kortare sträckor på sommardäck. Den ena av dessa har även fyrhjulsdrift (riktig med spak) och diffspärr, trots detta snurrade jag ett helt varv på en snötäckt vinterväg i 40km/h så här blev det vinterdäck på (visserligen används dessa även på sommarväg).
Men om man ska jämföra så kör jag hellre på vinterdäck på sommaren än tvärtom, åtminstone i de låga farter som jag brukar dessa fordon.
 
Det där får vi lägga in under avdelningen SBS-problem.
Samt att för längesedan i ett annat årtusende. När jag var ung och odödlig.
Körde en kantig Iveco vars modell betäckning jag glömt. Har sett någon husbils bygge på liknande chassi. Bilen var C-korts registrerad med grovmöstrade däck. Det gick på tok för fort i en lång vänster böj, bilen roterar ett halv varv , kände mig väldigt billig.
Vad är det för däcks regler på de bilar som är registrerade personbil klass 2 dessa kan vara tyngre än 3500kg
Göran i Björnarbo
 
Det där får vi lägga in under avdelningen SBS-problem.
Samt att för längesedan i ett annat årtusende. När jag var ung och odödlig.
Körde en kantig Iveco vars modell betäckning jag glömt. Har sett någon husbils bygge på liknande chassi. Bilen var C-korts registrerad med grovmöstrade däck. Det gick på tok för fort i en lång vänster böj, bilen roterar ett halv varv , kände mig väldigt billig.
Vad är det för däcks regler på de bilar som är registrerade personbil klass 2 dessa kan vara tyngre än 3500kg
Göran i Björnarbo
Samma regler som vanlig personbil förutom om totalvikten överstiger 3,5t så är minsta mönsterdjup 5mm.
 
När jag reggade om från tung lastbil till pb2, så kollade de att däcken klarade 120km/h, vilket däcken inte behöver klara på tunga fordon.
 
Tillbaka
Toppen