• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbud på Smögen

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Förbud på Smögen

Ja, i närheten

V77OIX0R-02U3-KJO6-XN05A9QL_logo.jpg

F

F.d. 29925

Guest

Av tre miljoner övernattningar är "bara" en miljon på camping.

Om min avsikt hade varit att tillbringa min fritid på camping skulle mitt val av fordon vara annorlunda, dvs husvagn.

Campingplats för min del är ett välfungerande komplement till "mitt friluftsliv" utanför campingplatser.

F

F.d. 58882

Guest

Kommunen går uppenbarligen i campingägarnas ledband. Eftersom vi bara har en timmes bilresa till Smögen så har vi ofta varit där men avstått från besök de sista åren. Orsaken är kommunens husbilsfientlighet, man känner sig helt enkelt inte välkommen. En annan orsak är den berömda bryggan som är belamrad med en massa klädnasare (definitivt inte smögenbor) som säljer dyra kläder till "extrapris" & en massa krimskrams. Det finns inget genuint bohusländskt kvar utan går bara ut på att klå folk på pengar. Smögen har blivit en enda stor basar. Besökande båtar har mestadels ersatts med "bryggseglande" ungdomar med utbrett fylleri som följd dag som natt. Jag förstår inte vad som lockar folk till Smögen & Sotenäs. Västkusten är otroligt vacker & lång med många kustkommuner där husbilar välkomnas. Det gäller bara att undvika allt som har med Sotenäs kommun att göra. Om man hårddrar detta så kan man uppfatta kommunens handlande som att man inte är välkommen till vissa delar av sitt eget land. Men detta är som sagt min högst personliga åsikt.

Bennie

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag vet inte om jag tycker att dom är så husbilsfientliga, man får ju stå både vid Smyghålet och vid Ica Hasselösund. Men det är ju parkeringsplatser, och inga ställplatser, men ändå ser man varje år bilar med markiserna ute så att man tar upp flera platser, t.om. vagnborg har vi sett. Där man nu skyltat är det nog tyvärr berättigat i alla fall från mitten juni till mitten augusti, för då är där trångt. Annars kan man ju ställa sig i Kungshamn och cykla eller ta båten över? Cykeln ger ju fin motion också, man behöver ju inte stå precis vid bryggan? ;)

F

F.d. 58882

Guest

Jag vet inte om jag tycker att dom är så husbilsfientliga, man får ju stå både vid Smyghålet och vid Ica Hasselösund. Men det är ju parkeringsplatser, och inga ställplatser, men ändå ser man varje år bilar med markiserna ute så att man tar upp flera platser, t.om. vagnborg har vi sett. Där man nu skyltat är det nog tyvärr berättigat i alla fall från mitten juni till mitten augusti, för då är där trångt. Annars kan man ju ställa sig i Kungshamn och cykla eller ta båten över? Cykeln ger ju fin motion också, man behöver ju inte stå precis vid bryggan? ;)

Att man blir bötesbelagd om man inte står med hela bilen inom rutan (vilket förklaras med att det är trångt) bör nog tilläggas, Utanför tätort kan man inte heller stå, stora skyltar talar om att det är förbjudet. Nej, kommunen & campingägarna har nog get sig f-n på att vi skall in på deras campingar & är dessa fullbelagda så får vi den stora nåden att komma tillbaka en annan gång när det är ledigt.

Bennie:mad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag vet inte var tidningen fått siffrorna ifrån, men jag har via en Campingägare ansluten till SCR fått veta att SCRs campingar har 1 miljon husbilövernattningar. Sen finns det ju fler campingar. Jag har också svårt att tro att husbilister skulle ha var tredje natt på camping, i alla fall när man läser på HBK...

F

F.d. 29925

Guest

Förresten, varför Smögen när man kan vara i Lysekil som har en helt annan attityd till husbilar och en minst lika tilltalande västkustnatur. För övrigt är nog Lysekil även lite mera "civiliserat" och allmänt trevligt för mig som har kommit en bit över 70 och som har lite svårt för berusade skrölande ungdomar numera;).

F

F.d. 29925

Guest

Appråpå bilden på Havskatt.
Kom att tänka på en episod från början av 80-talet då jag var i Harstad (Lofoten) och hade dykutrustningen i bagageutrymmet.
Du tänker väl inte dyka här där det finns gott om "Steinbit" på botten, var en undran av en av åskådarna. Visst, sa jag, de bruka vi plocka med bara händerna hemma på Västkusten. Huvudskakningarna som var svaret lät mig förstå att jag ansågs som mindre trovärdig.
Som tur var reddes allt upp under kvällens samvaro med hemdestillerade drycker då det framkom att det som vi kallar Stenbit är den mest harmlösa fisk man kan komma i kontakt med. Men våran Havskatt och norrmännens "Steinbit" är absolut samma sak, och de vågar man knappast reta ens på avstånd.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Undrar vad som händer om man står där ändå.
Den skylten finns inte registrerad, så driver man böteslappen vidare kanske det inte gillas.
Skulle vara roligt att prova

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

det hade varit bättre de hade sålt massa krims krams till husbilar ! finns det inte husbilar som går på vatten ! så vi kan knö bland båtfolket ?

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Vad jag har förstått så finns inget sådant märke med husbil som är överstruket i vägtrafikordningen. Det finns överhuvud taget inget märke som är godkänt som heter husbil tillåten eller förbjuden. Det är antingen parkering endast personbil klass 1 eller person bil klass 2 som gäller finn inget märke enbart husbil inga andra märken. Det där är skrämskott.

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Vad jag har förstått så finns inget sådant märke med husbil som är överstruket i vägtrafikordningen. Det finns överhuvud taget inget märke som är godkänt som heter husbil tillåten eller förbjuden. Det är antingen parkering endast personbil klass 1 eller person bil klass 2 som gäller finn inget märke enbart husbil inga andra märken. Det där är skrämskott.

ok, se mitt inlägg

F

F.d. 53012

Guest

Ja denna främlingsfientlighet trodde att det var förbjudet att se skillnad på människor men det är ok tydligen skall lägga det på minnet, och redan gjort ett bra tag sedan vi tog HB till väst.

Toppen