• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

förbrukning av gas ??

Tom sandin nielsen

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35373
Medlemskap
2023
Hej, vi är helt nya på HB och har varit på vår första Övernattning 1 natt, min fråga är hur gör jag med varmvatten, är det på hela tiden eller stänger jag av och slår bara på 1/2 timme innan jag behöver varmvatten? vi hade värmen på 3 timer till vi gick till sängs, Och varmt vatten på hela tiden, vi har nästan använt 1/2 flaska av en 11 kg flaska HB’en är 8.40 meter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Låt oss starta felsökningen, för något fel är det om du gjort åt 5,5 kg gas med värmen på i tre timmar.
(vid -10 tar vår 2,5 x 10 metersbil 5,5 kg per dygn.)

Första frågan, hur vet du att du gjort av med 5,5 kg?
Hur mycket har värmen varit igång i motsats till varmvattnet? (på gasol)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, vi är helt nya på HB och har varit på vår första Övernattning 1 natt, min fråga är hur gör jag med varmvatten, är det på hela tiden eller stänger jag av och slår bara på 1/2 timme innan jag behöver varmvatten? vi hade värmen på 3 timer till vi gick till sängs, Och varmt vatten på hela tiden, vi har nästan använt 1/2 flaska av en 11 kg flaska HB’en är 8.40 meter
Jag slår bara på Vv när jag behöver det.
Har du värme på i bilen så är vattnet varmt ändå .
Hur vet du hur mycket som är kvar i flaskan?
En halv flaska tar en vecka så här års för mig,då har jag värme på hela nätterna.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Cirkulerar runt i tyskland just nu med temperaturer på +3 - 15 grader under dygnet. Vi stänger av pannan (Alde) på morgonen och sätter på den när vi stannat för dagen. Har nu använt samma P 11 under 7 nätter och är inte slut än.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har det verkligen försvunnit 5,5 kg, då skulle jag bli mycket försiktig!!!!

Det verkar som du har ett läckage någonstans.


Det är omöjligt att förbränna 5,5 kg gas på tre timma i pannan!
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
ja, den byttes i en automat
Testa din anläggning själv. Öppna gaskranen spruta läcksökning eller pensla med såpvatten lösning på alla slangkopplingar, se om det bubblar någonstans, om det bubblar har du läck någonstans. Kontrollera alla slangar så det inte finns sprickor, slangarna ska vara märkta med tillverknings år.
Med gasen till, tänd köket, när du gjort det släck köket, stäng gaskranen vänta några timmar helst ett dygn, därefter tänd köket utan att öppna gaskranen om köket tänder då är anläggningen läck fri.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hur har du mätt mängden?
Tittat/uppskattat eller vägt flaskan?
Väga och dra av tara-vikten är det enda sättet, om man vill vara säker. Titta på en kompositoriska säger egentligen ingenting.
 
Toppen