• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förbereder vinterförvaring, vad tänka på

F

F.d. 7702

Guest
Hej
Nu är det dax för vissa av oss att ställa in husbilen till vinterförvaring:
Normalt är väl att ta bort batterikabeln, men tar ni ur säkringen även för bodelsbatteriet??
Ifjol fick jag byta en kran för att den frusit. trots att jag tömt tanken, och öppnat kranarna. Har någon ett bra tips om just detta? skall man använda tryckluft för att vara säker på att ingen vattendroppe finns kvar?
Tack på förhand
Sune

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Förbereder vinterförvaring, vad tänka på

En må kontrollere at tappingen av vatn skjer både før og etter backventil. På biler med backventil i pumpen bør en kjøre pumpen i noen sekunder etter at tanken og anlegget forøvrig er tomt,

Min rutine som har fungert feilfritt i over 10 år er å åpne tømmekranene - på en Flair er det 3 stk (tank, varmvatn og kaldvatn) deretter åpne alle vatnkraner i bilen slik at det suges luft inn i kranene, når det slutter å renne slår jeg på trykkpumpen i noen sekunder før jeg slår den av. Om bilen skal stå med el og litt varme står hovedbryten på ellers stenges denne av også slik at det blir minimalt forbruk av el (en klokke og larm går utenom).

Toppen