• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förberedelse inför Svemester

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I år måste nya husbilen testas på en längre tripp och något som vi saknade i förra bilen var ett yttre duschuttag.
Visserligen kunde vi där ställa toafönstret lite på glänt och hänga ut slangen och ta en dusch bakom bilen men den möjligheten saknas i nya bilen.
Nackdelen var att det åtgick två personer samt att man klev in i bilen med smutsiga fötter.

Efter att ha kollat var det var enklast att koppla på sig på befintliga vattenledningar bestämde jag mig för att sätta uttaget utanför köket.
Detta var dock inte en optimal placering eftersom det är på motsatt sida från bodelsdörren.
Så efter lite måttande så insåg jag att den skulle gå att placera precis till vänster om bodelsdörren och kopplas in på ledningarna till handfatet på wc.
Men det skulle bli trångt, fruktansvärt trångt.
Jag är ju av devisen "en bra karl reder sig själv" men här började jag tvivlar.
Så jag ringde till Tumbo och frågade vad det skulle kosta om de skulle montera.

"Ja det beror lite på var du vill ha det monterat men räkna med ca 15 000:-"

FEMTON TUSEN! För ett uttag som bara används några gånger på sommaren!

Fast jag har ju alla komponenter liggande (köpte dessa för några år sedan för montage i förra bilen men det kändes för krångligt så det blev inte av).

Skam den som ger sig, jag får försöka.

Till att börja med försökte jag ta isär skåpet under handfatet för att komma åt vattenslangarna.
Detta visade sig helt omöjligt då det satt skruvar på ställen som jag inte ens kom åt med ett bits...
Så det fick bli lilla tiger och lilla stick sågarna.
Sedan jackades den invändiga mellanväggen ur.
När jag höll på som bäst märkte jag att spolknappen (och dess elektronik) gick enkelt att peta ut ur skåpsväggen och plötsligt kom jag åt slangarna från två håll.

När jag sågat bort tillräckligt mycket måttade jag in var uttaget skulle sitta och borrade ett 10mm hål från insidan och ut (utan att först kolla var det skulle hamna på utsidan).
Givetvis så lyckades jag nästan pricka fästet för luckan till wc tanken, missade med någon ynka cm.
Plockade bort fästet så detta inte skulle vara i vägen.
Då blev det till att måtta om så mitt pilothål kom i ena hörnet i den tilltänkta ursågningen istället för i mitten.

Sedan markerades hålet med tusch och tejpades utefter strecken med kraftig plast tejp.
Nu kom det mest spännande (läskiga) momentet, att sticksåga ut hålet utan att lyckas klippa av något på insidan.
Sågade ur en bit i taget så jag kunde hålla koll genom hålet.
När detta moment var klart dök den stora frågan upp.
Hade jag tagit upp tillräckligt mycket och skulle rören få plats på insidan?
Provmonteringen lyckades då hålet blivit exakt på mm rätt (å rakt var det också i liv med luckan under).
Klippte slangarna till handfatet (typ trädgårdsslang) och monterade T-stycken i dessa och sedan en kort slangstump till duschuttaget.
Alla anslutningar säkrades med slangklammor.
Även startkabeln till pumpen monterades.
Därefter slog jag igång 12Volten så allt kunde provas att det funkade och var helt tätt. Och det var det....inte...
Ett litet läckage (kom en droppe var 10sek från ett T-stycke) tätades genom åtdragning av slangklamman.

Fram med fogsprutan och butylfogen och smacka på ordentligt innan uttaget skruvas fast i hålet.
Sist men inte minst monteras fästet för luckan till wc tanken fast. Det hamnade endast två mm under uttaget men det blev ändå perfekt.

Men vad snyggt det blev. Står och beundrar mitt montage när farsan kommer förbi och tittar.
Han fäller kommentaren " Vad snyggt det blev men får du verkligen plats att fälla upp luckan till wc tanken?"

SHIT, det har jag glömt att kolla :-(

Upp med luckan, i tanken att jag får väl montera fästet på en distans, och det klickar i med 5mm till godo.

I går kväll invigdes uttaget med en dusch och det funkade kalasbra.

Men jag förstår att Tumbos pris var "högt", det tog tid att fixa.
Höll nog på runt 6h effektivt.
 
Toppen