• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbättrad värmekomfort nattetid

H

hianders

Guest
Hej!
Jag tror att det är fler än vi som retat sig på den dåliga värmefördelningen i husbilen, särskilt nattetid. Pannan räcker till men det är svårt att ställa munstyckena så att de ger bra temperatur överallt dag och natt. Att gå till sängs med 17 grader vid bäddarna för att vakna vid fyratiden i 24-25 graders värme som då måste regleras ned är inte kul. Så hade vi det när yttertemperaturen låg kring noll eller lite under.
Orsaken till problemet var en dumt placerad temperatursensor. Den satt i snickeriet ovan bodelsdörren och kände således av temperaturen i ett utrymme som nattetid kyldes mer än övriga utrymmen och kallade därför på mer värme än vad som behövdes för att hålla rätt temp. vid bäddarna.
Lösningen blev att flytta sensorn till garderobsväggen ca 3 dm från taket ovanför pannas manöverpanel vid högra bäddens fotände. Vår husbil har två enkelbäddar. Nu sover vi gott med jämn temp. i sovutrymmet hela natten därför att den mäts där vi befinner oss när vi sover. Dessutom kompenseras det för den värmeenergi som alstras av två personer och fyra hundar:).

Hasse A
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värmekonfort nattetid

Min skall också flyttas , åter ett exempel på att de som konstruerar husbilar inte själva använder dem. Många små retliga exempel finns!
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Förbättrad värmekonfort nattetid

Vi hade temp sensorn ovanför bodelsdörren i vår gamla bil oxå, totalt galen plats att placera den på.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förbättrad värmekonfort nattetid

Vi har våran där också samt är även pannan i bak brevid dörren Så det blir ju även lite strålningsvärme från den .

Kan undra var yttertempsensorn sitter för den visar ju helt fel när det är kallt ute för det verkar som den känner av värmen innifrån lite .
Vid -23 så visade den väl -10 ....
 
H

hianders

Guest
Sv: Förbättrad värmekomfort nattetid

Hej Birglas!

Jag vet inte om jag kan ge dej råd om just din bil men börja med att dra ut och koppla loss sensorn, skarva anslutningledningen så mycket att du når till den där du tror det blir bra. Lite tape och några buntband behövs när man testar. Efter några övernattningar ser man om den valda platsen för sensorn är ok. Den måste sitta 3-4 dm in från ytterväggen och 2-3 dm från taket eftersom det finns stora temperaturgradienter närmast tak och vägg. I vår bil kommer jag att sätta tillbaka originalsensorn oansluten i sitt gamla hål och använda ett NTC-motstånd på 10 kohm på den nya platsen. Motståndet jag ska använda (när allt är klart) har ELFA Nr 60-280-39 och kostar 12 :- + Moms. Pannan i vår bil är en TRUMA 6000E. Permanent installation pågår.

Hasse A
 
Toppen