• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Förbättrad värme i veteran

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Tillskott till Truma luftvärme i gammal Pilote, byggd på Peugeot J5 chassie (1988). Har länge under vår o höst störts av att uppvärmningen i bo-delen av husbilen varit dålig under körning. I förarutrymmet hur varmt som helst men dålig utbredning bakåt. Särskilt vid start med utkyld bil. Tog för ett par veckor mig själv i kragen och förverkligade en idé som jag haft länge. Lyckades hitta ett värmeelement m fläkt på skroten som jag kunde bygga in i säng-/sofflåda. Med en ny fläktmotor (den gamla hade brunnit) 8 m värmeslang, diam 16 mm, ett antal T-kopplingar, 3-vägskran, en cirkulationspump, en termostat + reläer fick jag så en utmärkt fungerande tilläggsvärme. Bara att ställa in termostaten på önskad temperatur så har man skönt när man stannar. Inkopplingen från bilens ordinarie system gör att cirkulationen fungerar även utan pump, men fördelen är att man får värme länge efteråt från den uppvärmda motorn efter att man stannat. Har dessutom en beg. motorvärmare m 16 mm anslutningar monterad i tilloppet till extra elementet. Genom att vrida om 3-vägskranen får jag kort-slinga enbart genom det ny-monterade elementet. Enda nackdel jag upptäckt t.v. är att effekten på motorvärmaren är för låg för att få upp en högre temp inne. Endast 16 gr vid utetemp 0 gr. Men många gånger en OK sovtemperatur. Nu behövs inte pannan köras igång under körning eller så fort man stannat! Ett tips till att ta tillvara värmen från motorn istället för att vädra bort allt via via kylaren ! (P.S. Skar sönder det skrymmande plåt-höljet runt elementet. Gjorde en mindre plywood låda för nakna elementet m fläkten mont i sidan på lådan).
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Du har väl ett expansionskärl på kortslingan?
Tack för den visa synpunkten! Det har jag inte, eftersom min omställningskran bara stänger ena sidan av förbindelsen till det övriga systemet och därmed cirkulationen, men "kortslingans" volym kan därmed expandera ända upp i kylsystemets expansionskärl. Det enda aber förutom nämnd otillräcklig effekt på elektriska värmaren var att fläktmotorn som jag hittade hos min lokala reservdelsfirma bara gick på en hastighet (full fart). Löste detta genom att löda ihop ett antal dioder i serie o sänkte spänningen med 3,6 volt = lägre varvtal. Allt för en angenämare ljudupplevelse!
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Tack för den visa synpunkten! Det har jag inte, eftersom min omställningskran bara stänger ena sidan av förbindelsen till det övriga systemet och därmed cirkulationen, men "kortslingans" volym kan därmed expandera ända upp i kylsystemets expansionskärl. Det enda aber förutom nämnd otillräcklig effekt på elektriska värmaren var att fläktmotorn som jag hittade hos min lokala reservdelsfirma bara gick på en hastighet (full fart). Löste detta genom att löda ihop ett antal dioder i serie o sänkte spänningen med 3,6 volt = lägre varvtal. Allt för en angenämare ljudupplevelse!
hmm, dioder sänker inte spänningen. behövs resistor till det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Fordelen med å benytte dioder i stedet for motstand er at en ikke behøver å ta hensyn til motstanden i motoren. Men med en variabel motstand kan en finstille hastigheten, men den må tåle maksimal belastning på motoren.
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Fordelen med å benytte dioder i stedet for motstand er at en ikke behøver å ta hensyn til motstanden i motoren. Men med en variabel motstand kan en finstille hastigheten, men den må tåle maksimal belastning på motoren.
Alldeles riktigt konstaterande! Hade tänkt mig något effektmotstånd på porslinskropp (värmetåligt) men hittade inget lämpligt. Men lokal TV-reparatör hade dessa ganska små dioder som inte utvecklar så mycket värme och som skapar ett spänningsfall på 0,6 v/st. Lätta att löda ihop till en stel ring som placerad i insugsluften till fläkten kyls lagom samtidigt. På en del bilar med fläkthastighet i olika steg kan det sitta motstånds-"spolar" just i luftkanalen för kylning av dessa. Hade inte tillgång till dylika så det fick bli lättplacerade dioder i stället!
 
Toppen