• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förbättra gamla plastdetaljer

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag har kommit till plastdetaljer på min, "gammla" husbil. Det första jag gör är att rengöra så mycket det går. Först tvätt med ett allrengörningsmedel. Får jag inte bort missfärgningar då, testar jag med varmluft. Här får man vara försiktig, så att inte plasten defformeras/smälter. Använder ca 500°C och börjar på ca 40 centimeters avstånd. Man får även tänka på vad som finns i närheten, så det inte blir förstört. Hjälper inte det så blir det polering. Ett fint sandpapper och polera bort missfärgningarna, sedan polerpasta för att få tillbaka glansen. Går det inte att polera glansen till önskat resultat, lackar jag detaljen. Jag använder i stort sett alltid en primer, för att lacken ska fästa. Bara när jag vet vilken sorts plast det är, så jag kan matcha lacken, så hoppar jag det steget. Sedan lackar jag så många ggr det behövs, för att lacken ska täcka.
På första bilden har jag kommit till plastoljan, men solen och smutsen har ärgat sig in i ytan. Plasten var för mjuk för att kunna poleras, så det blev lackning.

Hoppas detta kan hjälpa någon.
Jag vet att det finns tusen sätt och miljoner åsikter om vad som är rätt och fel. Ni får gärna dryfta dom här. Men jag kommer bara vara inne och svara lite sporadiskt.
 

Bilagor

  • 20210528_114012.jpg
    20210528_114012.jpg
    1,9 MB · Visningar: 163
  • 20210528_125813.jpg
    20210528_125813.jpg
    1,8 MB · Visningar: 161

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja riktigt snyggt!
Det finns inget tråkigare än gulnad plast på en husbil.
Jag har gått rakt på med lite slipning med våtslippapper sedan biltemas plastprimer och bättringslack i Fiatvitt på sprayburk.
Yttre plastdetaljer som ventilationsgaller, täckluckor till uttag och luckhandtag blir snabbt som nya.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Rubriken stämmer men jag skriver inte om finishen. En arbetskompis till mig hade kraschat sin kjol på flertal ställe runt husbilen. Det är ju bara tunn plastaskit som Kjell i Ullared säger. Han köpte ny plastkjol till bilen och lämnade det här Hem | Ahnelövs Industrimålning som kan vara rätt ensamma om att måla med denna färgen
jag fattar inte hur det kan fungera och det gör inte min kompis heller men nöjd är han.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Rubriken stämmer men jag skriver inte om finishen. En arbetskompis till mig hade kraschat sin kjol på flertal ställe runt husbilen. Det är ju bara tunn plastaskit som Kjell i Ullared säger. Han köpte ny plastkjol till bilen och lämnade det här Hem | Ahnelövs Industrimålning som kan vara rätt ensamma om att måla med denna färgen
jag fattar inte hur det kan fungera och det gör inte min kompis heller men nöjd är han.
Detta är inget proffsen på plaststötfångare kan använda när man reparerar.

De får inte göra stötfångaren mindre flexibel efter reparationen av skadan.
De måste använda flexibla material som passar stötfångaren.
Detta för att minimera skador vid påkörning av till exempel fotgängare vid lägre hastigheter.
Det brukar finnas en kod på baksidan vilken plast stötfångaren är tillverkad av.
Detta för eventuella reparationer och för hur den skall återvinnas.

Krister.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Detta är inget proffsen på plaststötfångare kan använda när man reparerar.

De får inte göra stötfångaren mindre flexibel efter reparationen av skadan.
De måste använda flexibla material som passar stötfångaren.
Detta för att minimera skador vid påkörning av till exempel fotgängare vid lägre hastigheter.
Det brukar finnas en kod på baksidan vilken plast stötfångaren är tillverkad av.
Detta för eventuella reparationer och för hur den skall återvinnas.

Krister.
Märkligt :rolleyes:.. Varför skall en stötfångare vara mjuk på en husbil.... När de flesta bilar har hårda stötfångare :rolleyes: det låter inte trovärdigt i mina öron :swoon:

Bäst hade ju varit om hela bilen var i mjuk material...... Men då kanske människorna hade stutsat iväg och träffat hårda saker eller stutsat mellan bilarna :eek: :twitcy:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Märkligt :rolleyes:.. Varför skall en stötfångare vara mjuk på en husbil.... När de flesta bilar har hårda stötfångare :rolleyes: det låter inte trovärdigt i mina öron :swoon:

Bäst hade ju varit om hela bilen var i mjuk material...... Men då kanske människorna hade stutsat iväg och träffat hårda saker eller stutsat mellan bilarna :eek: :twitcy:
Stötfångare på moderna personbilar är inte mjuka.
De är flexibla.
(Vissa äldre helintegrerade husbilar kan ha hårdare stötfångare.)
Och mina arbetskamrater som arbetade med plastlagning, fick på sina utbildningar lära sig att reparera plast utan att försämra flexibiliteten.
Detta var krav från bland annat försäkringsbolagen.
Hade biltillverkarna fått bestämma, hade man inte lagat plastdetaljer.
Bara byte till nya detaljer.
Att laga är både miljövänligt och kostnadsbesparande.

Krister.
 
Toppen