• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För o nackdelar

Mole

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
39312
Medlemskap
2024
Hej vi ska köpa HB väljer mellan en
Solifer 660 H Franskbädd eller Dethleffs T-6541 Franskbädd & Aldevärme
vilka för nackdelar hur ska vi tänka
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, står de på samma bilfabrikat/motor/ årsmodell och miltal vid begagnad.
De här bilarna verkar höra hemma några år in på 2000'talet?? och kan ha olika motorer även om det är samma fabrikat.
Det kan ju också ha en stor del av beslutet att göra för en del köpare, (även om de flesta husbilar brukar ha Fiat som bildel).

M.v.h. JANKRO.
 

Mole

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
39312
Medlemskap
2024
Hej, står de på samma bilfabrikat/motor/ årsmodell och miltal vid begagnad.
De här bilarna verkar höra hemma några år in på 2000'talet?? och kan ha olika motorer även om det är samma fabrikat.
Det kan ju också ha en stor del av beslutet att göra för en del köpare, (även om de flesta husbilar brukar ha Fiat som bildel).

M.v.h. JANKRO.
Samma motor i båda Fiat 128hk
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Franskbädd har vi haft,bytte bil efter 6 månader det blir inga fler sådana, dels klättra över sin partner, sedan relativt smala för två personer, slutligen är dom avsmalnade i fotändan.
Provligg ordentligt innan ni köper en sådan
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Franskbädd har vi haft,bytte bil efter 6 månader det blir inga fler sådana, dels klättra över sin partner, sedan relativt smala för två personer, slutligen är dom avsmalnade i fotändan.
Provligg ordentligt innan ni köper en sådan
Har alltid haft franskbädd och sovit gott i tusentals nätter. Dock får man ha lite speciell teknik om man måste passera den som ligger ytterst. Passar säkert inte alla så prova noga först.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fransk bädd är lite tight. Men det är också ganska mysigt. Vi har dock valt bort det på senare tid. Jag som man, kunde ibland känna mig utnyttjad, när hustrun skulle klättra över! :cool:
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vi valde franskbädd och har inte ångrat det. Jag behöver inte klättra över frugan utan passerar nere vid fötterna. Det blev också ett bättre utnyttjande av utrymmet i bilen med toa/dusch bredvid sängplatsen, sparade en halvmeter på totallängden vilket vi haft nytta av nere runt medelhavet med många trånga campingplatser och på vanliga P-platser.
 
Toppen