• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För/nackdelar med lastbilsreggad husbil.

F

F.d. 50277

Guest
Hej.
Vi har i nuläget en hymer under 6m som är reggae som personbil klass 2 men håller på att kolla på en nyare husbil. Den vi har fastnat för är strax över 6m (6,15) samt reggae som lastbil.
Kommer det medföra någon skillnad för oss ifall vi köper den. Förutom att broar/båtar som mäter med laser kommer bli dyrare.
Tänker framförallt på att vi i dagsläget kan stå på vanliga personbilsparkeringar,. Får man det med en lastbilsreggad tex?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: För/nackdelar med lastbilsreggad husbil.

Parkering är helt beroende på skyltningen. Står det bara "P" utan tilläggsskyltar gäller 24 timmars parkering så länge fordonets alla hjul ryms inom parkeringsrutan.

Står det "P" med tillägg personbil eller symbol för personbil kan husbilar reggade som personbil typ 2 stå där men inte lastbilsreggad husbil. Nyligen har Ystad skyltat upp nästan alla parkeringarna i Sanskogen, östra infarten, med personbil klass 1. Här kan inga husbilar stå oavsett om de är registrerade som personbil klass 2 eller lastbil, bara de som är registrerade som personbil utan klassindelning (om det finns sådana fortfarande).

Lastbilsregistrerad husbil kan däremot stå på parkeringar med tilläggsskylt Lastbil.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: För/nackdelar med lastbilsreggad husbil.

Kan man verkligen registrera en husbil som lastbil idag? Jag trodde alla blev personbil klass 2 vid registrering, men jag har kanske fattat fel.

Bennie
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: För/nackdelar med lastbilsreggad husbil.

Nej det går inte, i det här fallet rör det sig om en begagnad husbil som redan är registrerad som lastbil enligt de gamla reglerna.
 
Toppen