• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För mycket MB vid inläggning reseberättelse

F

F.d. 3778

Guest
Har försökt att lägga in vår reseberättelse. Den ligger i adobe reader pdf men är för stor för att lägga in. Vad göra:confused:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: För mycket MB vid inläggning reseberättelse

Om ni har stora bilder i dokumentet som ni gör till PDF kan det bli konstigt i en del fall. Försök att minska storleken på bilderna på samma sätt som ni gör när ni lägger in bilder i detta forum.
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: För mycket MB vid inläggning reseberättelse

Har aldrig behövt minska storleken på bilderna när vi lagt in dem på På spåret.
I reseberättelsen har jag däremot förminskat foton i Microsoft Word - Picture Tools - och med hjälp av
pilarna förminskat fotona.
Kan hög pixel antal på kameran inverka på hur många MB det blir på dokumentet. Hoppas du förstår vad jag menar, är inte så hemma på detta. Fotona är tagna med olika kameror.

I Microsoft office Word har jag 35365 kb. I pdf AdobeReader är det 110457 kb.
Varför är det så stor skillnad?
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: För mycket MB vid inläggning reseberättelse

Pdf koder bilder på en enkel måte og beholder all informasjonen i orginalbildet slik at ved utyskrift på skriver med høy oppløsning så får en gøy kvalitet på bildet. Tar en bildet og resampler det til et lavere pixeltall før innlegging i dokumentet som en skal lage en pdf fil av så blir plassbehovet ikke stort.

Håper min forklaring er leselig.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: För mycket MB vid inläggning reseberättelse

pdf-filer med många bilder kan bli mycket stora. Om du förminskar en bild i ett dokument genom att dra med pilarna i hörnen så minskas bara bildytan (visningsstorleken) i dokumentet. Bildfilen är fortfarande lika stor. Visserligen anpassar Adobe eller annan pdf-generator bilden till den storlek som skall vara i visningsdokumentet men inte fullt ut. Det blir alltså en mindre pdf-fil om du minskar och anpassar bildfilen till rätt storlek, eller nästan rätt storlek, innan du läggar in bilden i ditt dokument och därefter genererar en pdf-fil.

Blir pdf-filen fortfarande för stor så är enda möjligheten att dela upp reseberättelsen i flera delar. Spara worddokumentet i en orginalfil. Ta därefter bort ett antal sidor, exempelvis halva senare delen av dokumentet och spara som del ett. Öppna därefter orginaldukumentet och ta bort den första halvan och spara därefter som del två. Generera därefter var sin pdf-fil och ladda upp på forumet. Är det en riktigt stor berättelse så kanske det behövs flera delar.
 
S

Stavve

Guest
Sv: För mycket MB vid inläggning reseberättelse

Hej!

När jag ska publicera foton på nätet brukar jag använda ett litet smidigt gratisprogram som heter:
Visualizer Photo Resize
Det används bara just för att storleksändra bilder (minska filstorlek alltså). Jag brukar ställa det på 85% kvalitet, då minskar jpg-bilder på drygt 1Mb till ca 80-100kb. Mycket lätt att använda, och det tuggar själv igenom alla bilder i mappen man pekar ut, skapar själv mappen resized och lägger dom färdiga filerna där med samma namn. Gå till:
Visualizer Image Group, Digital Software
Jag har själv fått tipset av Windowsnytt en gång i tiden, och dom brukar alltid kolla så det inte är nåt fuffens med deras programtips. Tror inte man behöver vara rädd for virus eller spionprogram...

P.S. I mitt gamla Acrobatprogram finns en funktion under arkiv som heter "minska filstorlek". Den kan ibland göra underverk, men det är nog mest om man varit inne och efterediterat själv pdf-filen.
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: För mycket MB vid inläggning reseberättelse

För att slippa problemet med stora filer när man skapar reseberättelser finns det flera vägar att gå. Ett sätt är att skapa en blogg tex i Googles Blogger. Skaffa ett gmailkonto först, sedan är det bara att följa instruktionen. Fördelen med detta är att hela bloggen läggs på Googles server och belastar inte Husbilsklubbens.

Jag gjorde själv en blogg Husbilsbloggen där jag lägger in både text, bilder och tom små videosnuttar, senast vid min resa till Moseldalen. En annan fördel är enkelheten att länka till andra websajter.

Det finns minst tre olika möjligheter att lägga in text och bild till bloggen:
- genom verktyget på Bloggers hemsida se nedan.
- genom att skicka epost med bild och text till bloggen.
- direkt från mobilen genom att använda mobilens kamera och skicka med mobilens epostklient.
 

Bilagor

  • blogger.jpg
    blogger.jpg
    194,2 KB · Visningar: 5
F

F.d. 2692

Guest
Sv: För mycket MB vid inläggning reseberättelse

Har man Adobe i full version kan man lätt spara den i något som heter "minsta storlek", men som sagt då måste man ha full versionen.

Vill du kan du maila den till mig så fixar jag det till dig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: För mycket MB vid inläggning reseberättelse

Hur mycket man än förminskar bilderna kommer ändå pdf-filerna vara flera MB stora. Detta är ett känt fenomen och går inte att komma runt. Ett word-dokument som konverteras till pdf-dokument blir flera gånger större.

Jag vet inte hur Husbilsklubbens sajt är konstruerad men det vore mycket bättre om reseberättelserna konverterades till html-format. Detta skulle medföra att man slapp dela upp dokumentet i flera sidor och på så sätt skulle det bli mycket mera lättläst.

Min fråga är alltså: Går det att ställa om till html-format istället för pdf?
 
Toppen