• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

För låg förbrukning litiumbatterier

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2026
Har nu haft mitt litiumbatteri i ett år, har aldrig varit under 60% laddning, BMS anger 25 cykler totalt, batteriet blir fulladdat i stort sett varje dag.
Bör man cykla sitt batteri hårdare ibland för optimal hållbarhet? det tar 100 år innan jag når 2500 cykler.
Förbrukar i snitt 30Ah/dygn,

Har nu haft mitt litiumbatteri i ett år, har aldrig varit under 60% laddning, BMS anger 25 cykler totalt, batteriet blir fulladdat i stort sett varje dag.
Bör man cykla sitt batteri hårdare ibland för optimal hållbarhet? det tar 100 år innan jag når 2500 cykler.
Förbrukar i snitt 30Ah/dygn,
Hmm... Med så låg dygnsförbrukning Olof kan man undra varför du bytte till Litiumbatteri :eek:

Men det spelar nog ingen roll på hållbarheten.
Vi med LFP-batteri i husbilen behöver nog aldrig bekymra oss att vi kommer att nå 20% degradering på cellerna (2k-4k cykler), elektroniken har nog lämnat in långt före det.
Själv förbrukar jag över 100Ah/dygn.

Hmm... Med så låg dygnsförbrukning Olof kan man undra varför du bytte till Litiumbatteri :eek:

Men det spelar nog ingen roll på hållbarheten.
Vi med LFP-batteri i husbilen behöver nog aldrig bekymra oss att vi kommer att nå 20% degradering på cellerna (2k-4k cykler), elektroniken har nog lämnat in långt före det.
Själv förbrukar jag över 100Ah/dygn.
Två ny Gelbatteri skulle kosta mer än ett litium,dessutom spar jag utrymme och vikt,men egentligen är det överkurs.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen