• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

För hög spänning vid solcellsladdning

F

F.d. 50008

Guest
Hej,

Vi har en solcell kopplad till bodelsbatteriet av typ AGM via en regulator som heter Alden Sunpower system 110. När jag kollar på panelen visar instrumenter ibland 15V eller drygt det. Har mätt med eget instrument också på regulatorns utgång. Verkar lite väl högt. Är rädd att batteriet gasas sönder. Batterispänningen skall väl inte överstiga 14,4 V (14,7 V för AGM-batteri). Vad jag inte förstår är att det på elcentralboxen sitter en omkopplare för syra alt. gel-batteri. När jag ställde den i läge gel så steg spänningen ytterligare några tiondels volt (ca 15,5 V).Borde inte solcellen kopplas direkt till regulatorn och den i sin tur direkt till bodelsbatteriet? Varför gå via elcentralboxen? Kan regulatorn vara trasig? Avståndet melllan regulatorn och batteriet är 2-3 m.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

En anledning till att gå via elcentralboxen är om man vill att även startbatteriet ska få laddning via solpanelen.
AGM batterier är att betrakta som Blybatteri - inte som Gel - enligt en tidigare tråd här.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

Mät på batteripolerna det är där som spänningen är viktig. Du kan ju få några tiondels volt i spänningsfall vid laddning genom kablar och kontakter.
/Nisse
 
H

hianders

Guest
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

Hej !

Spänningen från solcellsregulatorn får vara max 14,2 V eftersom den alltid är inkopplad och laddar oavsett om det behövs eller ej. Laddströmmen skall gå genom elblockets mätshunt så att panelen visar rätt laddnivå. Ofta i procent, sällan Ah.
Solcellsanläggnigar dimensioneras för att klara värsta driftfallet, d.v.s . ett fulladdat ca trettio grader varmt batteri och max solinstrålning till solcellen, då är t.o.m. 14,2 V väl hög spänning.

Hasse A
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

Hej Galaxy!

Jag vet inte vilken typ av elektroblock du har men jag har kollat blockschemana till Schaudt EBL 99G, 269 och 225, och där ser man att omkopplaren för batterityp bara gäller för den i blocket inbyggda batteriladdaren, dvs den som laddar både bodelsbatteriet och startbatteriet när bilen är ansluten till 230 V. Laddar man med solcell så är det solcellsregulatorn som står för regleringen och det borde finnas en batteritypsomkopplare på den.

Om panelen har en amperemeter kan man se med vilken ström bodelsbatteriet laddas. Man kan också avläsa batteriernas spänningar. Dessa mäts med ledningar som inte används till något annat, så mätningarna sker direkt på polerna. Men man kan ju alltid kontrollmäta med en annan voltmeter.

Startbatteriet laddas inte när man kopplar solcell eller extern laddare till någon av dessa EBL:er. Det laddas bara när bilen är ansluten till 230 V. Observera att det är bodelsbatteriets typ man skall ange med batteritypsomkopplaren, inte startbatteriets om de nu är olika. Startbatteriet laddas med lägre spänning än vad bodelsbatteriet laddas med, och laddströmmen blir max 2 A.

15 V och mer verkar vara för högt. Du nämner inget om laddströmen till bodelsbatteriet. Den kan ju kollas på panelen. Kolla så att inte någon säkring på EBL:en är trasig. Det kanske är solcellsregulatorn tomgångsspänning som är 15 V.


Hälsningar
Birger
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

Glöm inte att en "riktig" laddare har temperaturkompensering som påverkar ladd- och underhålls spänning. Ju kallare batteri ju högre spänning. Så när man säger t ex max 14.4 volt så är det relaterat till kanske +20 grader. Samma batteri tål då kanske 17 volt vid -20 utan att gasa.

Det finns i batteriets specifikationer vilka spänningar som gäller.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

P Birger.

Jag har fått uppgiften att EBL 269 just laddar både Bodel och Start batteri om
avsedd koppling in i EBL blocket används? Du skriver att Ingen av dessa EBL block utför detta... Nu blir jag lite som De´Leva... "Vem ska jag tro på, tro på..."
Bästa att kontakta Schaudt för att få svar på denna fråga. Eller är det därifrån du fått informationen?

Mvh. Magnus
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

Solcellen inkopplad på mitt Elektroblock 264-6 laddade både startbatteriet (bly/syra) och bodelsbatteriet (bly/gel) samtidigt med omkopplaren i läge bly/gel.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

Hej Stollen och alla andra!

Informationen har jag fått SCHAUDS manualer. Men det är ingen tvekan om att startbatteriet inte laddas av solcell eller extern laddare ansluten till EBL 269. I alla fall inte den 14.09.2005. Det är nämligen datum som finns på den manual som jag kollat på. Det är samma som angan refererar till. Kolla på sidan 10 i denna manual. Där finns blockschemat. Längst upp till vänster syns den inbyggda batteriladdaren. Den har tre utgångar åt höger. De betecknas A9, A8 och A24. A9 är jord, A8 är + = laddspänningen. Då laddaren är i gång så har också A24 hög spänning, kanske samma som A8. Då sluts laddreläet (Charging relay for starter battery) och via dioden och en annan variabel strömbegränsande mojäng går strömmen till anslutning 1 på block 2 till startbatteriet. För övrigt så ser man också att solcellens + ingång (ansl 3 block 4) , externa laddarens + ingång (ansl 2 block 3) och EBL:ens interna laddare alla går ihop till en punkt på ledningen som går genom shunten till bodelsbatteriet.Men det är bara när EBL:ens interna laddare är igång som laddreläet är slutet.

Nu kan det finnas senare modeller av EBL 269 och de andra jag kollat, där solcellen även laddar startbatteriet. Men finns det behovet? Är inte startbatteriet ordentligt laddat när man kör var och varannan dag? Jag kan tänka mig behovet när bilen står oanvänd flera veckor och man inte har tillgång till 230 V.



Mvh

Birger
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

Hej,

Vi har en solcell kopplad till bodelsbatteriet av typ AGM via en regulator som heter Alden Sunpower system 110. När jag kollar på panelen visar instrumenter ibland 15V eller drygt det. Har mätt med eget instrument också på regulatorns utgång. Verkar lite väl högt. Är rädd att batteriet gasas sönder. Batterispänningen skall väl inte överstiga 14,4 V (14,7 V för AGM-batteri). Vad jag inte förstår är att det på elcentralboxen sitter en omkopplare för syra alt. gel-batteri. När jag ställde den i läge gel så steg spänningen ytterligare några tiondels volt (ca 15,5 V).Borde inte solcellen kopplas direkt till regulatorn och den i sin tur direkt till bodelsbatteriet? Varför gå via elcentralboxen? Kan regulatorn vara trasig? Avståndet melllan regulatorn och batteriet är 2-3 m.


Opppsss...
Galaxy 270... Ursäkta, det känns som vi gjort en HBK'are,
ändrat "lite" riktning på ditt ursprungliga inlägg... Hoppas du har överseende med oss? :eek:

Vänligen, Magnus
Ps. Hoppas att du på något vis ändå fått nyttig information... ;) Ds.
 
F

F.d. 15126

Guest
Sv: För hög spänning vid solcellsladdning

ALLA! batterier är blybatterier, en del med syra konsistens en del med gele, agm är i funktion mest likt blybatteriet vars massa är i gele form, AGM kan till skillnad från övriga tåla TILLFÄLLIGT HÖGRE SPÄNNING , men bara tillfälligt man bör således inte ladda sådant på 14,7 hela tiden, vill man ha 100 % laddade agm krävs dock 14,7 under kortare stund av absorptionsladdningen.

De värden du beskriver på över 15 volt är tokhöga något måste göras! Man måste INTE koppla via ebl, går alledes utmärkt att koppla direkt på batteriet testa det kanske löser problemet annars reklamera.

För övrigt har jag vid samtal med kunnigt branshfolk fått höra att inställning av gel eller syra är lite spel för galleriet inget att ta större hänsyn till, inget jag skriver under bara något jag citerar, iof kan tiden för absorptionsladdningn vara längre vid inställnign på gele och då spelar det förståss roll även om spänningsskillnaden inte är betydande.

Kanske är det fel på temperaturindikatorn hos regulatorn eller så har du placerat regulatorn på en BETYDLIGT!!! kallare plats än batteriet fast det krävs mycket i diff, bör stå på regulatorn hur mycket den reglerar beroende på temp

Mikael
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen