• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fönstermarkiser

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu när jag bytt några fönster så tänkte jag skydda dessa så gott det går mot solens påverkan (som kan bli väldig mycket nere vid medelhavet) Så jag åkte till IKEA och hittade ett perfekt tyg för små markiser (symaskin har jag redan med mig) Sen blev det flera dagars letande efter lämpliga aluminium och plast profiler.... och en ny maskin, typ Dremell (då den gamle var nu slutkörd)... hittade också perfekta små "spännband" 20 cm långa till att hålla nere markisen när det blåser (som det te.x gör idag) .... sen var det bara att mäta kapa sy o ch kapa mer, kapa aluminium och plast profilerna borra hål och sen limma fast alla aluprofiler på H-bilen.... Hittade också en typ P profil av textil med en rundlist på 7 mm som man syr fast på markisen så jag kan trä in de i markisprofilen...
Här ser ni hur det blev....

IMG_0780.JPG IMG_0781.JPG IMG_0766.JPG
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Häftigt värre!:applaus:Kan vi få en bild på "indraget läge"? Du tar väl emot beställningar?
Julian

Här får du en bild där du ser olika inställningar på markisen, iställningarna är steglösa mellan max och noll.... men om man gör staget mellan markisen och HB längre så får man upp markisen lite mer...
Jodå det går bra att beställa..... men du vet att det är "pick up" som gäller.

IMG_0768.JPG
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Här får du en bild där du ser olika inställningar på markisen, iställningarna är steglösa mellan max och noll.... men om man gör staget mellan markisen och HB längre så får man upp markisen lite mer...
Jodå det går bra att beställa..... men du vet att det är "pick up" som gäller.Visa bilaga 175258
Det sista förstod jag redan! Du har fördelen att inte ha en "regering"! Jag måste göra en "kupp" först som överlämnar "makten". Nu är jag ganska revolutionär, så vi får väl se.
Det blev snyggt och bättre inbrottssäkert med de nya skjutfönstren! :msn_thumbup: Håll dig nu borta från kommunala röjarbetare!:D
Förstår nu att markiserna sitter i en kederlistskena. Bra när man står stilla mycket ;) men jag skulle vilja ha något upprullbart i en kassett, som en stor markis fast i litet format, så att man snabbt kan rulla in dem för att åka vidare.:) Men det kostar väl multum!:( Sådana här, kan man bara ha på fönster i aktern och det är det väl ingen som har längre. För husbil/husvagn har jag inte hittat nåt lämpligt ännu (i kassett alltså!), kanske nån annan som läser här har nån god idé? Finns det ö.h.t?
Har tittat på Limnos också, samma problem där som på Kythera? Inget för stora/låga husbilar? Berätta vetja!:)
Kram, Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tackar så mycket.... Som du kanske vet så gjorde det inbrottsförsök i Tomas HB när han var här, de fick inte upp rutorna eller dörren, han hade en Domitec S4 rruta plasten gick lite sönder på rutan men de fick inte upp dem... men där finns en nackdel med dessa rutor, Dometic har lämnat en springa på ca 10mm där det är lätt att få in ett brytverktyg .... men jag har löst detta problem genom att limma fast en svart plastlist över springan, samtidigt fyllde jag springan med svart massa i fall de får av listen så kommer de att få svårt att trycka in verktyget i springan... Du ser springan på fotot och sen ser du hur det blev med listen över springan....
Jag tänkte först använda de gamla solskydds rullar.... men insåg snart att det blir mycket mer jobb... och sen kommer det att se fult ut med dem när man kör... så jag la snabbt ner tanken..... att ta av en markis tar ca 5 sek. :eek: då man bara drar ner de två benen och sen ut med markisen ur kederlisten....
Jag tittade på länken du gav... du det blir inte bara himla dyrt.... det blir också himla fult.:eek:
Ja du har nu varit här tre dagar..... och det har blivit många smala gator, där bara 1 bil i taget kan passera... eller ingen HB som kan passera över huvud taget... Ja.! det är som Kythera en ganska bra väg mitt på ön.. men kör man av den så får man räkna med problem. :swoon:
I dag kom vi till Plaka och står i en liten hamn.... vet inte hur länge vi kommer stanna här då den närmsta by´s supermarket är mindre än en kiosk... annars är risken stor att jag kommer att få göra nya hål i livremmen så jag inte tappar mina byxor :eek: Däremot var jag på det minsta postkontoret jag sett i Grekland.... om jag skulle vilja gå in där så måste han/hon som är där gå ut så där blir plats för mig :eek::confused:
Ön är nog bra att stanna på om sommaren då här är lägre temp, i natt hade vi 17+ och det är lågt i juli månad :)....
Vet inte om det blir något fiske här, skall åka runt lite med scootern och se om jag hittar någon bra fiskeplats.....
Nu skall jag ta en dusch med mitt solvarma vatten :) sen blir det bingen.... Kram till er alla 3 och vi hörs framöver


IMG_0746.JPG IMG_0752.JPG
....
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom Julian (Amstel) inte har köpt och satt upp några fönstermarkiser på sin HB så vi kan se om de klara nästan storm eller storm :confused: Så nu blir jag nödvändig att testa mina markiser, för nu är här oväder på gång.:eek:....


Nästan upp till storm..jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Herre gud vilket väder..... 22.30 slog blixten ner precis bredvid mig, tryckvågen kändes inne i HB:en :eek: sen blev allt kolsvart.... allt utom i HB:en :) .... Trotts att jag har stödbenen nere så ryste hela Hb:en av den kraftiga vind, Vinden ryckte hela tiden i Markiserna och regnet piskade hårt på dem och även resten av HB:en..ca kl 00.00 var jag ute för att kolla å inget hade losnat.... sen gick jag ut ca 1.30 då hade ett fäste glidit upp så jag spännde det. sen var det tillbaka i sängen där två hundar låg och skakade och flämtade högt av rädslan... vet inte när jag somnade men vaknade vi ca 05.00 av att jag tyckte det haglade på HB:en.... men snart förstod jag att det var markiserna som slog i HB väggen.... jag tänkte nu #¤&! har jag full med små skador på HB:en.... regnet vräkte ner fortfarande så jag tog på morgonrocken och fick med en ficklampa, då det var fortfarande kolsvart ute,,, ena sidan av HB:enär satt markiserna bra.... kom runt till andra och där hade två av tre markiser lossnat... jag tänkte på mina nya rutor, nu är de säkert fulla av repor.... lyser med lampan.... och ser inte en enda repa :D.... då ser jag att det är ett ben på varje markis som har lossnat, och i änden på benen sitter sen plastkopplingen för den lodrätta skenan... altså även om ett ben lossnar så skyddar plast fästet HB:en/rutorna för att repass:D:D:D:D .... nu var jag ganska genomblöt och det blixtar på himlen fortfarande... men för säkerhets skull så tog jag ner alla markiser, för jag var nu ändå väldigt nöjd med resultatet...
Detta oväder är nog något av det värsta jag varit i här i Grekland.... ovädret skulle dra bl.a. över limnos.... men tur var så kom inte epicenter här... men för bara 1 vecka sedan var jag just där det var som värst....
Denna sommar gillar jag skarpt då det är inte så varmt.... hoppas sommaren fortsätter såhär :)
Hemsk tråkigt att flera dog i stormen, och jag hoppas inte det är någon jag känner i den tjekiska HB:en....
Kanske det är så att hamnar man i ett riktigt kraftigt oväder, då kanske HB:en är mer en dödfälla än ett skydd.... kanske jag skall införskaffa två 50kg ankare så jag känner mig säkrare om en ny storm kommer...
Livet och strömmen i hamnen är tillbaka här i Plaka så nu kan man njuta av ett gott väder... :)

Kram till er alla..... från alla oss tre i Plaka
 
Toppen