• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Får ej DC/DC converter att fungera.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Köpte en DC/DC converter från Elfa men får den inte att fungera i i min HP-dator. När jag mäter på kontakten lämnar den 19V som den ska. Skillnaden mot 230V-nätdelen är att det lilla smala stiftet i centrum på kontakten är utan spänning på min converter men på HP:s nätdel är det 12V på detta stift.

Vet att det finns många som är duktiga på datorer är på HBK, är det någon som vet vilken funktion detta stift har?

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025
Sv: Får ej DC/DC converter att fungera.

Jag är ingen data expert Håkan men jag tror att det är för att laddaren ska känna när batteriet är fullladdat.

F

F.d. 55451

Guest

Har du en bild eller en länk til en bild ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Bruker selv en DCDC fra Clas-O på en HP laptop. Den krever 19V på senterstiften under drift, har ikke sett noen 12V på min.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Har du en bild eller en länk til en bild ?

Kontakten är ju dels en hylsa med minus på utsidan av hylsan och +19 V på insidan av hylsan. Ett smalt stift i mitten är också spänningsförande, men när jag mätte idag varierade spänningen mellan 8-19 volt.

Googlade idag och fann en del inlägg där det detta stift kallades kommunikationsstift. Men inget inlägg hade något säkert svar på vad för kommunikation det är. Det kallades också smartstift på en del ställen.

Intressant om någon har mer information om stiftets funktion innan jag försöker returnera convertern. Hur som helst vägrar den HP EliteBook 2730 ta emot laddning utan mittstiftets funktion.

Bilagor

• 1 622.jpg
    1 622.jpg
    447,5 KB · Visningar: 0
  • 1 605.jpg
    1 605.jpg
    629,4 KB · Visningar: 1
  • 1 616.jpg
    1 616.jpg
    489,9 KB · Visningar: 0
F

F.d. 55451

Guest

Tillfällighet har jag en liknande på min Lenovo.
Hade inte sett att det fanns en koppling till insidan av röret.
Tidigare har jag klippa sladden, för att använda den bärbara datorn med husbil: s DC-DC-laddare via en kontakt längre upp på sladden.
Det fanns bara två trådar (+ -) i sladden.

Jag tyckte det var ytterligare ett försök att undvika andra u-original leverantörer att komma in på marknaden med strömförsörjning - sedan Lenovo tar 2-3 gånger så högt pris på sina egna dåliga nätaggregat.
Jag talar av erfarenhet 2 x.
Det blir slutt for Lenovo (IBM) som min leverantör.

Allt fungerer nu bra med uoriginale laddere.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen