• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fågelgåtor

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fågelgåtor

1, Ormvråk juvenil

2, Ormvråk adult

3, Bivråk adult

Det här överskrider min kompetens... men gör ett försök. Har inget att förlora utom...

Fina bilder du tagit... känner igen många av fåglarna från norra Hälsingland. Tummen upp!
 
Senast ändrad:

Vaggan

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Båstad
HBK-Nr
4327
Medlemskap
2024
Sv: Fågelgåtor

Hej aake.

1 Fjällvråk Juvenil

2 Ormvråk Adult

3 Ormvråk Juvenil

Rolig och intressant tävling att medverka i.
Man får göra ett sista försök, och se vart det slutar.

Hälsningar
Tommy
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Fågelgåtor

1. Fjällvråk, adult
2. Ormvråk, adult
3. Bivråk, juvenil
Tack för en trevlig tävling, roande och lärorik.
Hälsningar
Harriet och Jan-Evert
 

CoPAS

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
11100
Medlemskap
2025
Sv: Fågelgåtor

Kan det vara Fiskmås. De har rutig rygg första hösten.

Detta är svaret på en tidigare fråga. upptäckte att det var flera sidor efter detta.
:spinny:
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Tiden börjar rinna ut. Kampen om medaljerna är hård och står främst mellan Hilmer 544, Sonic och Telijej. Så som det ser ut just nu så är det dock teoretiskt möjligt för någon av de tävlande som fram t.o.m. gåta 23 dragit ihop 2 poäng att kunna ta tredjeplatsen, men detta skulle kräva full pott på gåta 24.
Ta chansen, det finns inget att förlora! Tävlingen bryts kl 08 idag.

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelgåtor

Tävlingen är slut och de tre medaljörerna kommer att presenteras.
Men först svar och resultat på gåta 24.

Fågel nr 1 är en juvenil ljus ormvråk. Fjällvråk uteslutet med denna stjärt och dessutom har fågeln ljusa armtäckare, vilket inte fjällvråken har. Att fågeln är juvenil syns dels på det ljusa ögat (iris mörknar med stigande ålder hos ormvråk) och dels på att vingpennorna är liklånga (fågeln har aldrig ruggat; ruggningen hos större rovfåglar går kontinuerligt och de nya pennorna växer ut långsamt varför man får en ojämn bakre kant på vingen; jämför med den adulta nr 2)
Här ytterligare en bild på juvenil ljus morf av ormvråk för jämförelse:
Gåta 24, extra.jpg

Fågel nr 2: Adult ormvråk

Fågel nr 3: Juvenil bivråk. Notera den ljusa näbbroten och vingens bakkkant, typiskt för juvenil.

Sonic svarade först helt korrekt på alla detaljer i denna gåta men ändrade/redigerade sedan till "adult" på bivråken och stannar då på 3p för gåta 24.

Telijej tar 2p för korrekt svar på fågel 2 och 3. Hilmer 544 prickar in ormvråken på bild 2, vilket ger 1p.

Slutresultat för hela tävlingsomgången blir:

Guldmedalj till Sonic (Bosse) 8 poäng

Silver till Telijej (Harriet och Jan-Evert) 7 poäng

Brons till Hilmer 544 (Tommy) 5 poäng

Därefter några deltagare på 2 poäng vardera.

Ett stort grattis till medaljörerna! Och tack för god kamp till alla deltagare, jag hoppas att ni haft lika roligt som jag.

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Fågelgåtor

Tack Åke!
För en rolig och för mig lärorik skola i fågelvärlden...och en eloge för dina fina bilder.
Var väl inte helt bortkommen tidigare men har lärt mig en hel del...speciellt vad som skiljer unga och äldre rovfåglar...juveniler och adulter...intressant. ;)
Vi brukar försöka att besöka några kända fågellokaler varje vår och höst så vi kanske stöter på varann. Vi har några bra på Ekerö också som jag kan passa på att tipsa om.

Utinaturen.nu - Ekerö
 
Toppen