• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fågelbilder

Status
Stängd för vidare inlägg.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelbilder

Fina bilder på knipor (en tik och två hanar). Vilket objektiv har du köpt?
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelbilder

OK. Väcker den gamla biologiska bildgåtetävlingen till liv genom att lägga ut lite fågelbilder. Men Ragge, lite svårare än dina blir det.

Jag börjar med rätt svåra bilder, där fågeln döljer sin identitet genom att putsa sig eller vända sig bort eller också beskär jag på ett lite lömskt sätt. Gissar man rätt på denna svåra nivå får man 3 poäng (eller ibland mer), annars kan man säga pass och får då en lättare bild till lägre poängutdelning. Och man får endast göra ett försök på varje gåta!

Av erfarenhet vet jag att denna tävling inte fungerar här på öppet forum. Den som vill vara med får skicka svar genom mail till mig och får då mail tillbaka. När några korrekta svar flutit in så kommer jag även att lägga ut facitbilder här i forum.

Här kommer de två första fågelbilderna:

Gåta 1. Fågel från Värmlandsnäs våren -09. Art? 3 poäng. Vid pass (=2p) så får man storleksreferens.

Gåta 2. Vanlig inhemsk fågel som putsar sig. Art? 3p. Vid pass blir det mycket lättare.

aake
 

Bilagor

  • Gåta 1, 3p, art.jpg
    Gåta 1, 3p, art.jpg
    599,4 KB · Visningar: 11
  • Gåta 2, 3p, art.jpg
    Gåta 2, 3p, art.jpg
    1,7 MB · Visningar: 12
F

F.d. 55261

Guest
Sv: Fågelbilder

Den vänstra bilden är med säkerhet en GLADA och den högra bilden tror jag är en TRAST. Hälsn Janne
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelbilder

Denna bildgåtetävling funkar ej på öppet forum. Trepoängsbilderna så svåra att de knappast går ta, mest avsedda att locka gamblers i fördärvet, och inga av förslagen här kommer ens nära. Vid pass får man en lättare bild (=2 poäng) med mer information. Om ni vill vara med så får ni lov att skicka mail!
aake
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Fågelbilder

Jag tror att Nr1 är en Kungsörn kan även vara en Havsörn.
Nr 2 tror jag är en vanlig Gulsparv
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelbilder

Hej Kingen!
Mina bildgåtetävlingar funkar ej i öppet forum. Det är meningen att att man skall svara "pass" om man inte är bombsäker. Då får man mer info och en lättare bild (men lite lägre utdelning i poäng). Inga av dina förslag är rätt, men skicka ett mail till mig så får du lättare bilder på dessa fågelarter och även facit!
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelbilder

Alla som vill vara med i denna biologiska bildgåtetävling torde nu ha hört av sig via mail. Jag lägger nu ut 2 poängsnivån och facit på mina första två gåtor.

Gåta 1, 2 poäng, med tranor i samma plan för storleksreferens. Därefter på 1 poäng fågeln i helfigur. En fiskgjuse alltså.
Konsten i denna tävling är att inte chansa på alltför hög nivå, det brukar löna sig dåligt, även om en och annan trepoängare pryder protokollet.

aake
 

Bilagor

  • Gåta 1, 2p.jpg
    Gåta 1, 2p.jpg
    1,8 MB · Visningar: 1
  • Gåta 1, 1p.jpg
    Gåta 1, 1p.jpg
    309,2 KB · Visningar: 3

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fågelbilder

Här kommer 2p, 1p och facit på gåta 2.
Om mot förmodan ytterligare någon är intresserad av att delta i tävling så går det bra. Hör av dig med mail!

Gåta 2, 2 poäng där fågeln sträcker lite på nacken och vrider huvudet något åt styrbord och då avslöjar sin identitet. På 1 poäng syns det tydligt att det är en rödhake. Dessutom som facit en bild på en solbadande rödhake.
 

Bilagor

  • Gåta 2, 2p.jpg
    Gåta 2, 2p.jpg
    674,8 KB · Visningar: 1
  • Gåta 2, 1p.jpg
    Gåta 2, 1p.jpg
    1,6 MB · Visningar: 2
  • Facit 2, a.jpg
    Facit 2, a.jpg
    1,1 MB · Visningar: 3

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Fågelbilder

Bif här en bild på 2 strandskator. Skatorna är riktigt tama de är ju ej så rädda som de flesta andra fåglar.
Har inte riktigt förstått innan att Landsjön är så fågelrik som den är, men nu när man har en bra kamera o ett bra objektiv då förstår man.
För nu går man ut och plåtar på ett annat vis en man gjorde innan och med bildstabilisator det är suveränt.
Har aldrig med mig stativet.
Men det är klart då hade de blivit ännu bättre.:D


klkjkjknjkn 011.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen