• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Få bort innerramen på rutan

F

F.d. 6270

Guest
Någon som vet hur man får bort innerramen?

Märkte att myggnätets fäste gått av under vintern och rullen hängde ned.

ram 001.JPG

Jag har lyckats bända upp de här ventilationsgallerna mot väggen, men inte den innåt ramen, vågar inte bända mer, om det inte är där man öppnar upp.

ram 002.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Få bort innerramen på rutan

Festeskruene for rammen sitter under de yttre gallerene, en må ta av hele rammen for å komme til mekanismen i disse rammene - om det er foldegardin elle rullgardin så er det mer samme sak. De med foldegardin kan en justere snorene uten å skru løs rammen.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Få bort innerramen på rutan

Är det bara att bända loss de perforerade bitarna alltså?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Få bort innerramen på rutan

Trykk innover ved kantene og forsiktig og forsiktig bruk av en skruvmeisel pleier å gjøre saken.
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Få bort innerramen på rutan

Med två veckors mellanrum gick fästen till 2 myggnät sönder, såg ut som materialutmattning, det gråa fästet skull nog varit i aluminium istället.

Det var ganska lätt att ta bort listerna som täcker skruvarna när man fick in tekniken: med naglarna närmast väggen, ta tag i listen och bänd ut, kila sedan in ett finger i över eller underkant av listen och bänd mot dig, då får du lätt upp den inre fästskenan utan att skada listen.

Sen är det bara att skurva upp alla skruvar och lyfta ut ramen.

Den lättaste taktiken att spänna om rullen var att lossa på det gråa fästet och helt enkelt snurra upp den kring den tillplattade axeln, ta i rejält många varv innan du fäster den igen.

Prova att du fått rätt snärt i rullen innan du skurvar fast ramen igen. :D

window 018.JPG

window 019.JPG

window 020.JPG

window 022.JPG

window 026.JPG

window 023.JPG
 
Toppen