• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fästen för vintertäcke

F

F.d. 6535

Guest
Tänkte sätt någon form av fästanordning på utsidan av bodelen på våran integrerad Carthago 47, för att fästa vintertäcket i överkant.

Hur gör man det på bästa sätt ? Är det aluminium eller glasfiber kaross ?

Tacksam för tips ! :spinny:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Fästen för vintertäcke

Är det slätt och du inte vill göra hål i väggen så går det bra med dessa : Biltema Sverige och fästa öglorna i men det vill ju till att det är rent under så det inte repar har du för avsikt att använda täcket mycket så kan du göra som det är gjort på våran bil .

Det är en skena och ett par hakar i bak , det går nog se om du klickar på bilden då den blir större .

?? Det är vintertäcket för framrutan du menar ??

P1070809.JPG

F

F.d. 6535

Guest

Tack för ditt snabba svar !
Provade med vaccumlyftare i fjol inköpta på Jula.
Men hade problem med att få dom att sitta kvar när det var kallare än ca. -10
Vilken modell använder du ifrån biltema ?

:spinny:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag köpte den som heter 20-830 men jag behövde inte använda dom längre för att fästen som är nu är väldigt bra .

Finns det inte någon del av överdelen på vintertäcket som är gjort så den skall glida i en skena ?

F

F.d. 6535

Guest

Tyvärr å gör det inte det.
Det är en öljett o hörnet.

:spinny:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Går det inte lämna in vintertäcket till en "segelduksmakare" och att dom syr i en sådan remsa som skall glida i skenan och sedan montera en skena för då sitter ju täcket dikt an mot karossen .

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Varför inte prova med självhäftande kardborrband? Sätt den mjuka delen i vintertäcket. Skulle du vilja ta bort dem under sommarhalvåret så går de ganska lätt att dra bort utan att skada lacken.

Gunnar /medlem

F

F.d. 6535

Guest

En bra ide Gunnar !
Skall prova det i morgon.

Tack !

F

F.d. 6270

Guest

eller kanske skruva i rostfria öljetter, med rostfri skruv och lite Silkaflex, med Casco SuperSet kanske man t.o.m slipper skruva

941047-jpg.jpg

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Jag fick lära mig ett knep som är kanon!

Skaffa vanliga klisterkrokar i det material som passar bäst, sedan se till så det finns plats för en sträng silikon runt utanför häftkudden, tryck fast och vänta tills det torkat ordentligt.

Sitter som tusan!:)

F

F.d. 3077

Guest

Håller med Lasse,klisterkrokar från närmaste Ica affär duger bra.
Våra fönstertäckningar fram är hemmgjorda med klisterkrokar och det har funkat jättebra i flera år.
Gå in på vår husbil så ser ni resultatet.
Mvh Bernt

F

F.d. 55337

Guest

Vi har köpt ett vinter/sommartäcke från Tornio/Haparanda. Vi ville inte göra några hål i karossen så därför köpte vi vacumkrokar på Claes Olsson och de fungerar både på sommaren och vintern. När vi inte använder täcket så tar vi bort dom.

Hälsningar Anders

täcke.JPG

coolmix

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
11835
Medlemskap
2023

Behöver du fästa det? Vårt sitter bara med knäppe i sidorna & det är inga problem. Vi har ett Masa Täcke.

Toppen