• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Färskvattentank

rogermia

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
14757
Medlemskap
2025
Hej. Vi har en Malibu 640 2017. När jag skulle stänga bottenpluggen till färskvattentanken nu efter vintern.så gick inte det.När jag ska stänga så verkar den inte ta gängor. Ser ut att släppt nere i tanken. Tittar jag under bilen så ser det ut som den har släppt i gängorna. Vet inte hur jag ska få till det. Tack på förhand./Roger
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det brukar sitta en pip/rör tömningen ytterst under tanken, skruva bort den så borde du komma åt muttern som sitter innanför, du kan även prova att dra åt den grövre/nedre halvan inifrån tanken, dra högervarv.
 

rogermia

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
14757
Medlemskap
2025
Tack för svar. Har provat att dra röret på insidan men når inte riktigt ned i tanken. Har kollat under och där kommer det ett rör ut med mycket tätmassa om. Tar jag bort det och provar att dra åt därifrån?/Roger
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för svar. Har provat att dra röret på insidan men når inte riktigt ned i tanken. Har kollat under och där kommer det ett rör ut med mycket tätmassa om. Tar jag bort det och provar att dra åt därifrån?/Roger

Nu vet jag inte exakt vilken tömningstyp du har, men jag misstänkte att du har modellen med ratt inne där du kan välja stängd, färdläge/nivå, samt helt tömd tank, är det en sådan du ska den ha en mutter innanför röret tätningsmassan, "mycket tätmassa" kan dock skvallra om tidigare problem där.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är en ratt uppe på tanken. Det är ett metall stag som går ned halvvägs i tanken som går in i ett tjockare rör. Och det tjocka röret verkar loss ner vid bottenpluggen

Ja då har den typen jag tänker på.
Prova att vrida det tjockare röret åt höger, dock finns det risk att muttern på utsidan snurrar med. Isåfall behöver ni vara två stycken, en under å en inne. Du kan förresten vrida ratten åt höger få ska det grova röret följa med, det kan ha lossnat ifall man vridit för långt/hårt på vänstervarv.
 

rogermia

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
14757
Medlemskap
2025
Ja då har den typen jag tänker på.
Prova att vrida det tjockare röret åt höger, dock finns det risk att muttern på utsidan snurrar med. Isåfall behöver ni vara två stycken, en under å en inne. Du kan förresten vrida ratten åt höger få ska det grova röret följa med, det kan ha lossnat ifall man vridit för långt/hårt på vänstervarv.
Tack. Ska prova det.
 
Toppen