• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Färskvattenpumpen

Sahl

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
32470
Medlemskap
2024
Har bytt husbil och funderar nu på om färskvatten pumpen verkligen ska låta så mycket som den gör i den nya husbilen . Pumpen är placerad utanför tanken och det är ett högt dunkande ljud så fort man öppnar en kran . Husbilen är en Mc Louis
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har bytt husbil och funderar nu på om färskvatten pumpen verkligen ska låta så mycket som den gör i den nya husbilen . Pumpen är placerad utanför tanken och det är ett högt dunkande ljud så fort man öppnar en kran . Husbilen är en Mc Louis
Det är en tryckvattenpump så de dunkar lite. Svårt att veta utan och ha lyssnat men jag tror att det är riktigt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ett expansionskärl gör underverk i ett tryckvattensystem. Inte bara ut ljudsynpunkt utan även för att skona pumpen som kommer att gå i lite längre perioder med olika uppehåll emellan beroende på hur mycket vatten som tappas.

Det kan också vara idé att kontrollera infästningen av pumpen. Den bör sitta med någon sorts gummimuffar mellan skruv, vägg och pumpinfästning. Det är också viktigt att det inte ligger något an mot pumpen, till exempel en slang, som kan skapa onödiga vibrationer som då kan fortplanta sig till andra dela av inredningen och skapa oljud.

//Michael, medlem
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Vi har oxå en pump som låter, tryckpump med ett liten hydropress kärl.
Jag tillverkade en liten låda med ljudisolering matta över pumpen.
Samt extra gummikuddar mellan golv och pump.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.831
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ett expansionskärl gör underverk i ett tryckvattensystem. Inte bara ut ljudsynpunkt utan även för att skona pumpen som kommer att gå i lite längre perioder med olika uppehåll emellan beroende på hur mycket vatten som tappas.

Det kan också vara idé att kontrollera infästningen av pumpen. Den bör sitta med någon sorts gummimuffar mellan skruv, vägg och pumpinfästning. Det är också viktigt att det inte ligger något an mot pumpen, till exempel en slang, som kan skapa onödiga vibrationer som då kan fortplanta sig till andra dela av inredningen och skapa oljud.

//Michael, medlem
Och viktigt att inte göra som jag gjorde och skruvade fast pumpen för hårt
Mot golvet så gummikuddarna blev ihopdragna och stumma. Fick lossa lite så blev det bra och fjädrande.
 
Toppen