• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färskvattenpump.

F

F.d. 50024

Guest
I våran nya husbil Adria 670 SL är det en vattenpump typ SHURFLO monterad. Om vi har fattat rätt är det en tryckvattenpump . Är det normalt att den är ganske "högljudd" när man spolar vatten? Någon som vet? Den väcker alla i husbilen om man spolar på natten.
Tacksam om någon vet hur det ska låta.

Hälsningar Torotor

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Färskvattenpump.

Dette problemet har vært drøftet og løst i flere tråder det siste året. Endret plassering av slanger og lyddemping av pumpen, sammen med trykkutjamner var de viktigste løsningene. Gjerne alle sammtidig.

F

F.d. 50024

Guest

Tack för upplysningen, då vet vi. Tryckkärl finns redan men då får man lära sig att stå ut med oljudet eller "hålla sig" på natten, hehe!!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Husker jeg rett fra de andre trådene så kommer mesteparten av lyden fra slanger som "banker" i vegger og gulv. Fornuftg festing demper masse av lyden.

F

F.d. 50024

Guest

Tack för tipset Knut, detta ska vi testa i morgon.
Torbjörn och jag har väl inte reagerat så mycket på detta men jag och mina 2 döttrar har varit en tur till Ullared under veckan och det var dom som påpekade detta oljud på en ny bil. Den förra husbilen bara "surrade" lite.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Jo jag sänkte ljudet i dag med att flytta pumpen lite mot mitten av vagnen i sidled, samt att jag lossade den ena gråa slangklämman som håller varmluftslangen (jag skrev i ett annat inlägg om "kamelerna" som inte kan skicka med en manual på bodelen! Har du fått en sådan??? MANUAL!)
satte ljudämpande där på, karvade av träet ovanför luftslangen så att där fick plats med lite skumgummi, satta skumgummi mellan luftslang & vattenrör NV:st om pumpen ( om du förstår) & "vips" så var ljudet halverat!!!!
Mvh. "PS" Hur "Enkelriktade" får en husbilstillverkare vara, sunt förnuft vad är det "DS"

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej Torotor!
Jag fixade ljudet i vår Adriatik Coral S 650 SP i dag genom att flytta pumpen ett par ynka centimeter.
Den var fabriksmonterad så att den i bakkanten hade kontakt med väggen i utrymmet där den finns samt att den också var åtdragen så hårt att effekten av gummibussningarna helt uteblev.
Vi har således ända sedan leveransen i april 2008 lyssnat på oljudet helt i onödan.
Efter den enkla åtgärden hörs pumpen i princip inte alls.
Hälsningar Kjell

Toppen