• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färgkod till Dethleffs

D

DeVille

Guest
Tjenare,

Som nybliven husbilsägare så vill man ju fixa till husbilen så den är fin.
Nu till problemet, har försökt att få tag på färgkoden till kjolarna/stötfångarna. Färgen är lite guldfärgad som man kan se på många dethleffs längst ner. Min kaross är en A642 på ett Ducato chassie.

Är det någon här som möjligtvis haft samma problem och kan hjälpa en husbilsbroder?

Ringde runt till en del svenska Dethleffs ÅF, men där var det tvärstopp, både med intresse och annat.
Är det något som är generellt för Husbils ÅF eller bara Dethleffs tro?

Hälsningar
/DeVille

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Färgkod till Dethleffs

Har du testat med Codat Husbilar i Fritsla, 0320-72120. De brukar vara hjälpsamma, fixade det mesta när jag hade en Dethleffs

Lycka till Torbjörn

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

De flesta billackeringar kan ta fram färg som passar. Alltid bra med en färgkod men det går att bryta färgen om koden kommit bort.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

De flesta billackeringar kan ta fram färg som passar. Alltid bra med en färgkod men det går att bryta färgen om koden kommit bort.

Dessutom kan färgen på din bil ha blekts genom åren, och då skulle det bli nyansskillnad om du utgår från färgkoden.

En modern billackeringsfirma gör en spektralanalys av färgen på din bil, och bryter färg efter denna.

D

DeVille

Guest

Jasså i Fritsla ska dom vara bra? Då ska jag testa dom på måndag.

Fick tag i en trevlig tysk dam hos Schwarz Mobile Freizeit, i norra Tyskland.
Hon skulle ta fram en färkod åt mig, tack vare att jag hade Fahrzeug kod.
Visade sig att det är någon förgångare till VIN nummer.

Om hon inte får fram något bra så får det bli att fråga Fritsla.

Att moderna lackeringsfirmor läser av färgen är jag medveten om, dom har fått en chans att göra det, men det blev då inte bra!

Ska lacka om hela "kjolpaketet" om jag får rätt färgkod.

Tack för alla svar och tips!

/DeVille

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026

Som någon skrev så har de flesta försäljare/blandare av billack en kamera som de tar ett närfoto med och gör en spektralanalys. Du får då i stort sett den färg du har på HB. spelar ingen roll om den är blekt, färgen stämmer med den blekta färgen. Jag har själv gjort det och skildnaden i färgnyansen är väldigt liten, jag blev nöjd.

Sven-A

Toppen