• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Färgkalibrera skärm på surfplatta?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag funderar på att köpa en surfplatta Samsung Note 10.1 till surf och visa fotografier på. För att fotografiernas färger bäst ska komma till sin rätt vid olika omgivningsbelysning behöver man kunna justera skärmens färgton (färgtemperatur) och helst även kontrast och gamma-värde.

Vet någon om det finns någon bra app för detta? På plattans inställningar kan man ju bara justera skärmens ljusstyrka.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Sv: Färgkalibrera skärm på surfplatta?

Det har jag inte sett. Men jag såg ett par olika tester gjorda av professionella mätkillar, och Galaxy fick väl inte så värst bra resultat.
Likaså iPad mini, däremot senaste versionen av iPad fick ett mycket bra resultat. Så är man intresserad av "rätt" färgrymd är det nog bara stora iPad som gäller.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Man behöver inte vara proffs för att se skillnaden, inte heller ha mätutrustning.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Kenjon!
Vet du vilken Galaxy de testade? Jag har jämfört Tab 2 och Note 10.1 i butiken och såg att Note 10.1 hade bättre skärm.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Nej tyvärr. Jag har för mej att det var Thomas Ytterberg som gjorde det, ska se om jag kan hitta det igen.

Toppen