• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Fälgar

Suntimikael

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
35807
Medlemskap
2026
Hej har köpt mig en fiat pilote G600P 2015 , det är fula plåtfälgar på den . Jag tänkte pimpa upp den med nya 16 tum aluminiumfälgar 2257516 , någon som har bytt till 16 tum från 15 ? Går det bra , det är ju snyggare med 16 tum än 15 . Det är maxvikt 3500 kg . Tips på fälgar ochvfirmor firmor i mellansverige

Bilagor

• 20260212_141208.webp
    20260212_141208.webp
    1.005,2 KB · Visningar: 55
Hej. Jag har bytt från 15 ” till 16 ” har för mig att man kan ändra max 5% på rullradien tror det blev ca3% finns uppgifter på nätet om det.eller prata med någon som säljer fälgar jag ringde gummihuset i Eskilstuna dom hade bra koll på detta.

Hej. Jag har bytt från 15 ” till 16 ” har för mig att man kan ändra max 5% på rullradien tror det blev ca3% finns uppgifter på nätet om det.eller prata med någon som säljer fälgar jag ringde gummihuset i Eskilstuna dom hade bra koll på detta.
Ca 3% låter väldig lite när man går från 15" till 16". Vanlig dimension för Fiat är 215/70-15 resp 225/75-16. Byter man från den första till den andra får man 9,1% större rullomkrets.

Mitt råd är att med GPS kolla hur väl hastighetsmätaren stämmer. Det antalet % hastighetsmätaren visar för lite skulle jag våga kompensera med större hjul/däck.

Holder med PL 8 her, sjekk med GPS hvor nøyaktig speedometeret ditt er, der har du litt slingringsmonn. Forøvrig, er det ikke normalt at man går ned i dekkprofil når man går opp i felgstørrelse, nettopp for å beholde omtrent samme omkrets på hjulet? Men det er kanskje vanskelig å finne "lavprofil" dekk med høy nok lasteindeks og som funker på en bobil...

Tillbaka
Toppen