• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FÖRSÄKRINGEN under avställningsdagen

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Under färd från Göteborg fick jag ett litet stenskott i vindrutan.Ringde Carglass och fick en tid en vecka fram.
När jag kom hem ställde jag av bilen,skatten är ju 26500kr per år.
Får stenskottet lagat och betalar självrisk 200kr
Fick i dag en faktura från Carglass på 780kr för If svarade att bilen inte var försäkrad.
Ringer If och undrar varför?
Jo under avställningsdagen så gäller inte försäkringen för att man kan inte fastslå tidpunkten för skadan och avställningen,OK för den här gången MEN vänta ytterligare en dag med avställningen(skatten är för min bil 70kr per dag ) vid skada.
If försäkringsbolag i det här fallet.
Undrar hur andra bolag tänker???
Gert
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag hade mina husbilar försäkrade i IF och fick vid två olika tillfällen bytt vindrutan efter stenskott utan problem. Ett stenskott inträffar knappast då husbilen är avställd så överklaga beslutet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Var du ensam i bilen? Ett vittne kan ju bekräfta tidpunkten. Det funkar t.ex. vid parkeringsskador, även om det var fru/make/sambo (har varit så för mig).

Just detta läge har jag funderat över och nu bekräftas mina farhågor.
Om något liknande skulle hända vår bil i samma läge kommer jag att vänta till dagen efter skadan med avställningen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
I mitt fall var det aldrig någon diskussion, de utgick ju klart ifrån att skadan hade skett under körning och att bilen var påställd. Annars skulle det ju varit olovlig körning och försök till försäkringsbedrägeri.
 
Toppen