• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extralås

Henric

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Laxå
HBK-Nr
31039
Medlemskap
2021
Hej,
Är ny i husbilsvärlden och håller på och kollar runt lite efter ett bra förstaköp.
Noterar att det är en hel del trådar om lås och säkerhet där många väljer att utrusta med extra låsningar för både bodel och även förardörrar.
En dum fråga kanske men är detta en generell problematik eller specifika modeller som är sämre än andra? Duger inte de lås som redan sitter på dörrarna av säkerhetsskäl eller att de går sönder och strular?
Tacksamt för input!

Mvh Henric
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! det gäller nog alla modeller och bilar och rör nog främst säkerhetstänk ! finns många trådar att läsa om det från enkla hemmagjorda lösningar till sofistikerade låsanordningar ! vi har själva x-lås på insidan för alla dörrar för säkerhet ! de befintliga lås som finns är inte mycket att hänga i granen och tjuvarna har alla möjliga tekniska hjälpmedel ! men sunt förnuft kommer man långt med och tänk efter före !
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Den som vet hur man gör tar sig in genom framdörrarna på en husbil med Fiat standarddörrar (helintegrerade husbilar har andra dörrar) lika snabbt som du öppnar med nyckel. För att skydda sig mot inbrott kan man sätta spännband mellan dörrarna eller montera ett skydd som heter Prickstop inne i dörren eller montera lås från t ex HEO-safe.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Den vanligaste ingången för tjuvar är höger framdörr vid passagerarsidan. Att ha extra lås är för att göra det besvärligt att ta sig in när man är i bilen och sover. Tjuvar kan alltid ta sig in om de vill men det är bra om det bullrar eller tjuter så du vaknar.. Jag har valt ett billigt skal larm som jag aktiverar vid sänggående. Inga extralås. Jag vill komma ut lätt om det börjar brinna och brandlarmet går.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

portugalien

HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Tanum
HBK-Nr
12765
Medlemskap
2024
Hej,
Är ny i husbilsvärlden och håller på och kollar runt lite efter ett bra förstaköp.
Noterar att det är en hel del trådar om lås och säkerhet där många väljer att utrusta med extra låsningar för både bodel och även förardörrar.
En dum fråga kanske men är detta en generell problematik eller specifika modeller som är sämre än andra? Duger inte de lås som redan sitter på dörrarna av säkerhetsskäl eller att de går sönder och strular?
Tacksamt för input!

Mvh Henric
Har Heosafelås på framdörrarna och ett bygellås på bodelsdörren, lätta att montera och inte så dyra. På natten blockeras bodels dörren med ett paraply!! Går snabbt att ta bort om man skulle behöva komma ut fort.
 
Toppen