• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extrabehållare till Thetford-toa?

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Har en nyare Thetford-toa (i en 2008-bil), modellen heter 250. Eftersom denna tank (kanske pga av nya fläkt- och kolfiltersystemet - inspirerat av S.O.G.) är betydligt mindre (ca 19 liter) så blir den ganska snabbt fylld. En extrabehållare skulle förstås vara en lösning men den kostar säkert multum (säkert minst 3 nollor..). Finns det någon som löst detta på något smart sätt? Mina funderingar går i riktningen 20-litersdunk med någon form av grov slang så att man kan "tappa över" innehållet i toan. Men en sådan dunk vill man helst inte ha i genomskinlig plast...:wideeyed:
Tacksam för andra idéer eller tips - speciellt hur man i så fall ordnar "övertappningen" (var finna grov slang och nipplar, behövs någon form av "övertrycksventil" när man förvarar sitt överflöd etc)!
/Boo

F

F.d. 25098

Guest
Sv: Extrabehållare till Thetford-toa?

Hej.

Vi har varit inne på samma sak. Toan brukar vara full dag 2 och det är inte roligt när röda lampan lyser och man är nödig. Det var ett tag sedan, men jag har sett 25 l dunkar med större skruvlock som man skulle kunna tömma direkt i utan slang. Kanske är det någon som kan tipsa.

Peter,Marie & Fuzzy.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi har har extra tank till vår bil. Har varit ett måste på tre personer tycker vi.

Eftersom vi nu byter bil så kommer vi att skaffa en till den nya också.
Den kommer att ha Dometics ny toalett med porslinsskål så vi kommer att sälja den vi har men tyvärr är det C-200 tanken.

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Vill bara berätta (eftersom jag startade tråden) att vi i vintras köpte en svart plastdunk med stort lock som rymmer 19 liter. Inköpt på Fritz Berger campingfirma i Tyskland för € 17.- Artikelnummer 12789-08. Mått 48 x 28 x 17 cm. Hålet är så stort att man kan "trycka ned" Thetfordskasettens rör lite grann i dunken- eventuellt kommer jag att behöva en "manschett" i skarven så att inte det blir för mycket stänk uppåt vid överföring.
Har faktiskt inte behövt utnyttja den ännu - återkommer med info när nöden visat sin lag!
/Boo

F

F.d. 53012

Guest

Beställde en extra från husbilssvensson 1.495;. vilket förvarasd i garaget med stängt lock och inget sog luftning som står och luktar. Bra investering för att slippa leta upp tömning när man kommer till ett ställe där det är svårt att tömma för tillfället.

F

F.d. 16570

Guest

Hej!
Fick hjälp att installera en camper sanity lux i vår husbil i helgen. Det visade sig vara just så enkelt som de säger:) Nu mals avföring, papper ocha annat ner till flyande massa och förpassas ner i en extra avloppstank. Den rymmer 80 liter så vi ska nog inte nehöva bekymra oss om så många tömningar i framtiden.. hihi Beställde föresten tanken också av Camper Sanity. De kunde fixa en måttbeställd i plast. Rekommenderar varmt.

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Gokväll

Några frågor ang tanken:
Är den monterad utomhus under bilen, och är den i så fall uppvärmd, eller fryser "skiten" vid minusgrader, o iså fall hur får ni ut densamma ur tanken? Man vill ju inte invänta våren för att kunna tömma, kan jag tro.

Hälsn Claes 105

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag lade ut en köpes annons här på klubben om att jag ville köpa en casette och fick direkt många svar från personer som trodde jag skulle sälja .

Jag kikade även på ebay.de och fick då en liten auktions"vinst" 62 euro plus frakt för en casette med SOG anslutning .
Reservkasetten kommer jag väl ha i dubbelgolvet om det inte luktar ...

F

F.d. 3077

Guest

Dessa problem med toor,vi löste det lite enklare,kissa ej i toan utan i en liten burk som får plats i toan under locket ,den är lätt att tömma !! det är urinen som LUKTAR SKIT,således kassetten blir ej full lika fort och luktar ej så mycket.Finns även SOG vent,monterat,så vi använder BARA GRÖNSÅPA i toan ,billigt och JÄTTEBRA,absolut luktfritt!!.
Bernt

Toppen