• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra reflexer på personbil klass 2

F

F.d. 11644

Guest
Hej,

Jag är på väg att registrera om husbilen till personbil klass 2. Stämmer det att man behöver extra lastbilsreflexer på ett sådant fordon?

Mvh
evmeak
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

jag behöver inga reflexer till min pb2 på 4200 kg.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Hej!
Jag har en ny(dec 06)Carthago PB2,inga extra reflexer.
Anders.B
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Hej
Jag behöver ingen ny reflexer til min Frankia BP2 på 3850kg
op väget for 14 dage siden

Erik
543:wink:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Knappast troligt att du skulle behöva reflexer utöver de vanliga som ska vara godkända. Jag misstänker att du tänker på de stora rektangulära som sitter på lastbilar över 3500 kg? Anledningen till att de kom till samt de liknande reflexerna på tunga släp var att fordonen inte får köra fortare än 80 eller 90 och ska därför kunna uppmärksammas på ett längre avstånd. Nu är ju tyvärr dom reflexerna av så usel kvalitet så att dom reflekterar ju ingenting i mörker och fyller då heller ingen uppgift mer än att Polisen kan se om dom kör för fort.. Är det en PB2 så har du ju fri fart eller?
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Det är nog stor risk att det förhåller sig så, kan vara olika meningar hos bilprovningen men när våran husbil registrerades till Pb 2 ( Mars -07) fick det monteras reflexer,
Gå in och titta på “se min husbil” straxt under vår avtar bild, där finns bild på våran husbil, klicka på den så den blir större, där syns det ett litet runt reflex på skärmen/ stötfångaren straxt framför fram hjulet, likadant baktill, under luckan för kemtoan, samma placering på vänster sida av bilen, har du inte dessa så förmodar jag att det är dessa som åsyftas,
Lennart HBK/ 651
 
F

F.d. 11203

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Hej EVMAEK
Hej vad jag tror blir det svårt att göra om tillpb2 då det vad jag har hört behövs ett inntyg av tillverkaren och vad är han????
mvh deicer
p.s tyvärr hann jag inte med att hälsa på i sommras
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Är det sidomarkeringsljus du menar och inte reflexer baktill? Sidomarkeringsljus (med reflexer i) måste man ha på alla typer av bilar över en viss längd samt på alla släpvagnar.
 
F

F.d. 11644

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Tack för alla svar! Jag hade oturen att drabbas av en okunnig biträdande platschef på Bilprovningen i Tagene, som krävde ombesiktning för att EU-reflexer saknas baktill. Nu har vi kommit överens om att dessa reflexer inte skall finnas där, så allt är frid och fröjd. Tack vare Husbilsklubben undvek jag besväret med monteringen av nyinköpta lastbilsreflexer.

Mvh
evmeak
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Det är bekymmersamt att Bilprovningen, som sysslar med myndighetsutövning, inte har bättre koll på läget. Ända sedan kategorin PbII tillkom förra våren, har det varit en påtaglig eftersläpning vad gäller kunskap ute på stationerna. Det är uppenbart att personalen inte fullt ut tar del av den information de har tillgång till på sitt intranet. Dessutom har man tydligen en slapp ledning som inte följer upp trots flera påpekanden från kundsidan. Är det månne en trött organisation? Hälsn/AndersW
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Håller med dig AndersW.
Var och fick låna en våg på bilprovningen i Uppsala före semestern och frågade killen där vad han hade fått för uppfattning om det här med PB2. Lite intresserad är man väl fortfarande.

Han tittade på mig och drog en djup suck och sa: Inte ens när PB2 bilar besiktigas hamnar dom i rätt port vid bokning. För oss är dom personbilar och hamnar i småbilsportarna och vi får en massa besvär med onödiga köer.

:twitcy: :twitcy: Det tycker jag låter påläst och bra:twitcy: :twitcy:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Ett typiskt monopolföretag....

På hemsidan anser dock bilprovningens verkställande direktör att bilprovningen "upplevs som ett modernt och konkurrenskraftigt företag."..
Läs under Visioner - och där hör väl drömmen hemma för visst är det bara en vision.

Är inte PB2 en modern företeelse ? Kan man undra..

Konkurrenskraftigt - pyttsan. Vilka är konkurrenterna ?

Detta med bokning till rätt port är intressant.
När jag bokat tid i Kungsbacka för att frivilligt besiktiga vår McLouis innan den tvååriga garantin gick ut så inställde jag mig i god tid innan utsatt tid, och började undra varför ingenting hände, bakom portarna.

Så småningom kom en bekymrad man ut och beklagade att denna bil går inte in i personbilsporten, och lastbilsporten är fulltecknad, hela dagen.
På den tiden var det det dessutom en lätt lastbil, men ändock lyckades man boka fel.

Bilprovningen kräver av den som inte kommer på bokad tid en avgift, så jag ilsknade till och skrev en faktura till bilprovningens VD, om ersättning för reskostnader och förlorad arbetstid.

F-n trot men efter några dagar så ringde höga vederbörande och bad om ursäkt, och lovade att ersättningen skulle utbetalas omgående.....
Så kan det gå när inte haspeln är på.....

Länge leve monopolet..
DS
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Extra reflexer på personbil klass 2

Konkurrentskraftigt????Undrar samma som du....vilka är konkurenter.....
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen