• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extra pump för byte av färskvatten

F

F.d. 14306

Guest
Chassiefabrikat: Mercedes-Benz
Chassiemodell: Sprinter 313 CDI
Chassietyp: Standard
Motortyp: MB 313 128 hk
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Nordic
Husbilsmodell: nordic625
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Avlopp
Jag har en Nordic husbil med plasttank för färskvatten. För att byta ut färskvattnet för nytt vatten så måste man öppna locket på vattentanken, sticka ner handen och ta bort en bottenplugg i tanken.
Jag skulle vilja ha en extra pump just för detta ändamål så jag slipper att öppna bottenpluggen.
Tacksam för tips om lämplig lösning på detta.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
I båttillbehörsaffärer kan du hitta små dränkbara länspumpar som går på 12 volt.
Men då måste du göra ett extra hål för tömmningsslangen. Men det kan ju sitta i toppen av tanken för minskad läckagerisk.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, kan du inte få dit en kran på den del/slangpump som sticker ut under bilen där vattnet rinner ut och strunta i pluggen inne i tanken. Om den kommer att sitta illa till under bilen så går det säkert att förlänga ut vredet med en matallstång med en liten böj där du skall vrida och ett vinkeljärn som lagringspunkt nära ytterkant på bilen.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 29908

Guest
JANKRO skrev:
Hej, kan du inte få dit en kran på den del/slangpump som sticker ut under bilen där vattnet rinner ut och strunta i pluggen inne i tanken. Om den kommer att sitta illa till under bilen så går det säkert att förlänga ut vredet med en matallstång med en liten böj där du skall vrida och ett vinkeljärn som lagringspunkt nära ytterkant på bilen.

M.v.h. JANKRO.

Jag har funderat på en kran oxå, men finns det inte risk för läckage vid utloppet. Skarven mellan utloppsröret och slangen som är fäst i utloppsröret (jag vet inte om det sitter en slang där, men antar det). Tänkte om man sätter en kran på utloppet kan ett läckage uppstå och man får vatten iinne i golvet.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jo det är helt klart att man bör ta reda på hur den ev. skarven mellan tankens utlopp och slangen hänger samman. Man kan ju inte vara säker på att det sitter en slangklämma el. dyl. där för den är ju bara tänkt att täta mot rinnande vatten. En del bilar (bland annat äldre Dethleffs) har större öppning i golvet vid golvavlopp på toan m.m. än den slang eller rör som går ner under bilen så ev. skarvläckage rinner ut under bilen, nackdelen är då att det kan stänka upp lite vid blöt vägbana. Om man kan kolla och ev. säkra skarven så skall man nog fixa en vinkel som håller fast kranen under bilen så vridbelastningen inte hamnar på utloppet.

JANKRO.

F

F.d. 3077

Guest
Hej LeoN
När vi var (lyckliga ) Nordicägare så retades man på bland annat just detta att behöva utföra just denna manöver varje gång tanken skulle tömmas.
Åtgärd, sätta dit en kran,eftersom tanken har en pip som går ned genom golvet så går det att montera en kran på den,men fick lov att svarva en adapter med invändig gänga som kranen passar i samt ett par spår utvändigt på adaptern för att par O-ringar som tätar i tankröret,adaptern svarvades av teflonplast.
För att få det hela stadikt skruvades ett anhåll i golvet.
Fungerade perfekt och lättvindigt.
Mvh Bernt

Silverfox

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
3210
Medlemskap
2025
Hejsan

Har en Pössl 2 win med samma märkliga lösning på dränering av friskvatten tanken.
Jag monterade en slangstump på den hals som sticker ut under bilen (tror nog att
det gör så på din också) och lät en rörmokare göra en reducering till denna slang
så att jag kunde montera en utvändig kran istället. Har fungerat bra i 1.5år.

Toppen