• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra Försäkringar för Europa resa

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen!

Det börjar närma sig avresa till Spanien, och har funderat på om man behöver någon form av extra försäkring var gäller stopp m.m.
Det finns ju lite olika har jag förstått, någon som har erfarenhet och några tips att ge.

mvh

:yes: &:wub:
 

Yvonne & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
264
Medlemskap
2024
Sv: Extra Försäkringar för Europa resa

Hej!

När vi va ute nu så hade vi något som heter väghjälp, genom motormännen. Och så hade vi extra sjuk-olycksfallsförsäkring eftersom vi va borta mer än 45 dagar.

Yvonne & Johnny
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Extra Försäkringar för Europa resa

Vi har tecknat "Rese-extra" som tillägg till vår hemförsäkring (IF). Den ger extraskydd om man är borta både med husbilen eller charterresa.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Extra Försäkringar för Europa resa

Om man servar sin bil/husbil på en Bosch-verkstad, så får man automatiskt en väghjälp genom Falck´s försäkring. Det är en väghjälp som gäller i hela Europa och i ett år tills man servar bilen igen på en Bosch-verkstad. Vi är inne på andra året och mycket nöjda.

Lycka till
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Extra Försäkringar för Europa resa

Hej på dig Sunnanvind.
Ser att du har en släpkärra efter bilen.

Du är den andra som har detta efter Ursula o Krister.

Är intresserad eftersom jag själv antagligen kommer också att ha släpkärra efter bilen.

Vad är det för märke och hur mycket lastar den, frågas--- KOM---


hls kurt:twitcy: ;) :D
 
F

F.d. 29752

Guest
Sv: Extra Försäkringar för Europa resa

Vi har fått vår släpvagn tillverkad i spanien. tot vikt 500 kg lastvikt ca 300kg lastmått är b=100cm,l=135cm,h=90cm ca invändigt.
Då vi har räcke på kåpan har vi monterat takbox.
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Extra Försäkringar för Europa resa

Jag rekommenderar M-väghjälp.
Nu i oktober gjorde vi en resa genom Tyskland/Frankrike ner till norra Spannien.
Utanför Kassel skar högra framhjulslagret (200 mil gammalt). Jag ringde M-väghjälp i Sverige och en timme senare stod en bärgare på plats och tog oss kostnadsfritt till en verkstad. Verkstaden tog in bilen direkt och satte dit ett nytt lager.
20 mil senare skar lagret på nytt. Nytt samtal med m i Sverige och en timme senare stod åter en bärgare på plats. Denna gång gick färden till en FIAT-verkstad som hittade felet.
Det var distanshylsan mellan lagerhalvorna som fattades. Felmontering av första verkstaden i Sverige och i Kassel gjorde man samma misstag. Nog om detta .
M-väghjälp och SOS-international i Köpenhamn , som M kopplade in, var toppen och hörde sig löpande för om hur vi hade det och hur det hela fortlöpte efter rep.
Självklart måste man kunna utgå från att en så ny bil skall hålla (3500 mil) men fel kan trots allt uppstå.
Vi åker aldrig utan M-väghjälp

Sune
 
Toppen