Bäckis1843
HBK Medlem
I söndags hittade jag, har inte letat aktivt, min elutombordare.
Eftersom vi nu har större husbil tänkte jag få med gummibåten på sommarens resor och då är det alltid trevligt med en motor.
Att dra igång en liten bensinare funkar ju men det är oftast trevligare att pysa runt på el.
Något som inte är lika kul är att baxa med 95Ah AGM-batteriet så vissa tankar har malt i bakhuvudet.
Hur löser man detta optimalt?
Jo man skaffar helt enkelt ett litiumbatteri med minst samma kapacitet som går att ta ur blybatteriet.
D.v.s. ca 50Ah.
Började googla runt på celler på runt 50Ah och fann att dessa kostar nästan lika mycket som 90Ah gör.
(Ca 1200kr för 50Ah och 1500kr för 90Ah, inkl frakt).
Så va f. Jag beställer den större kombon.
Ett passande bms har jag liggande någonstans.
Men....
Med 90Ah kapacitet finns det ju en hel del annat man kan driva.
Så nu började jag skissa lite och plocka fram lite delar från både Kina och Jula/Biltema samt garaget för att få till något gott.
Och så här kommer jag att bygga (byggbeskrivning och bilder kommer när jag börjar smeka ihop):
I en sköljtät låda kommer litiumbatteriet monteras tillsammans med en liten inverter (ren sinus).
Lådan förses utvändigt med 12V och USB uttag (eventuellt även ett 230V uttag) samt ett s.k. Anderson uttag (50A).
Sedan kan lådan tex försörja kylboxen på stranden, lampor på grillfesten, utombordaren i båten och husbilen som extra batteri.
Laddning sker antingen via husbilens 12V system (om det inte blir för lång kabeldragning och spänningsfall) eller en laddare till 230V systemet.
Hoppas det funkar lika bra i praktiken som i teorin...
Eftersom vi nu har större husbil tänkte jag få med gummibåten på sommarens resor och då är det alltid trevligt med en motor.
Att dra igång en liten bensinare funkar ju men det är oftast trevligare att pysa runt på el.
Något som inte är lika kul är att baxa med 95Ah AGM-batteriet så vissa tankar har malt i bakhuvudet.
Hur löser man detta optimalt?
Jo man skaffar helt enkelt ett litiumbatteri med minst samma kapacitet som går att ta ur blybatteriet.
D.v.s. ca 50Ah.
Började googla runt på celler på runt 50Ah och fann att dessa kostar nästan lika mycket som 90Ah gör.
(Ca 1200kr för 50Ah och 1500kr för 90Ah, inkl frakt).
Så va f. Jag beställer den större kombon.
Ett passande bms har jag liggande någonstans.
Men....
Med 90Ah kapacitet finns det ju en hel del annat man kan driva.
Så nu började jag skissa lite och plocka fram lite delar från både Kina och Jula/Biltema samt garaget för att få till något gott.
Och så här kommer jag att bygga (byggbeskrivning och bilder kommer när jag börjar smeka ihop):
I en sköljtät låda kommer litiumbatteriet monteras tillsammans med en liten inverter (ren sinus).
Lådan förses utvändigt med 12V och USB uttag (eventuellt även ett 230V uttag) samt ett s.k. Anderson uttag (50A).
Sedan kan lådan tex försörja kylboxen på stranden, lampor på grillfesten, utombordaren i båten och husbilen som extra batteri.
Laddning sker antingen via husbilens 12V system (om det inte blir för lång kabeldragning och spänningsfall) eller en laddare till 230V systemet.
Hoppas det funkar lika bra i praktiken som i teorin...