• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra energilager

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I söndags hittade jag, har inte letat aktivt, min elutombordare.
Eftersom vi nu har större husbil tänkte jag få med gummibåten på sommarens resor och då är det alltid trevligt med en motor.
Att dra igång en liten bensinare funkar ju men det är oftast trevligare att pysa runt på el.
Något som inte är lika kul är att baxa med 95Ah AGM-batteriet så vissa tankar har malt i bakhuvudet.
Hur löser man detta optimalt?
Jo man skaffar helt enkelt ett litiumbatteri med minst samma kapacitet som går att ta ur blybatteriet.
D.v.s. ca 50Ah.

Började googla runt på celler på runt 50Ah och fann att dessa kostar nästan lika mycket som 90Ah gör.
(Ca 1200kr för 50Ah och 1500kr för 90Ah, inkl frakt).
Så va f. Jag beställer den större kombon.
Ett passande bms har jag liggande någonstans.

Men....
Med 90Ah kapacitet finns det ju en hel del annat man kan driva.
Så nu började jag skissa lite och plocka fram lite delar från både Kina och Jula/Biltema samt garaget för att få till något gott.
Och så här kommer jag att bygga (byggbeskrivning och bilder kommer när jag börjar smeka ihop):

I en sköljtät låda kommer litiumbatteriet monteras tillsammans med en liten inverter (ren sinus).
Lådan förses utvändigt med 12V och USB uttag (eventuellt även ett 230V uttag) samt ett s.k. Anderson uttag (50A).
Sedan kan lådan tex försörja kylboxen på stranden, lampor på grillfesten, utombordaren i båten och husbilen som extra batteri.
Laddning sker antingen via husbilens 12V system (om det inte blir för lång kabeldragning och spänningsfall) eller en laddare till 230V systemet.
Hoppas det funkar lika bra i praktiken som i teorin...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Putt inn en DC-DC lader så spiller kabel lengde ikke lengre samme rolle om kabelen stemmer med effekten som laderen benytter. Finn en bucket converter med 8 til 30 volt inn og still utgangen til optimal ladespenning for din cellepakke.
Det måste bli billigare att dra en kabel med större dimension direkt till batteriet än att både köpa en dc/dc och en lite klenare dimension?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Spännande Bäckis :)
Jag har ett liknande projekt som jag tänkte driva kylbox m.m. ja allt som kan tänkas behöva 12V i personbilen.
Jag köpte en färdig box till mitt 100Ah CALB batteri. 39.9US $ |BATTERY BOX WITH USB CHARGER & 12V SOCKET & VOLTMETER| | - AliExpress denna box är absolut inte vattentät, men den ska inte med ut på sjön.
Jag har inte löst laddningen, men Knut's förslag intresserar mej, Knut har du någon länk till lämplig dc/dc, hur bör man bygga?
Ett alternativ är max laddning vad mitt Daly bms klarar = kan bli svårt med laddningskällor, eller reducerad laddning via dc/dc = fler möjliga laddningskällor som t.ex cigg.uttag?

Jag har ett par sådana här 21.59US $ 20% OFF|DC 8 80V 50A 100A 350A Battery Tester Voltage Current Meter Battery Capacity Monitor Indicator Ammeter Voltmeter|Battery Testers| - AliExpress liggandes, (Kinakopia på Victron BMV fast utan blåtand) och tänkte komplettera min box med en, skönt att ha full kontroll på batteristatusen, även utan blåtand.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Et raskt søk på power buck converter ga meg en lang liste - første jeg såg var DC DC Buck Boost Converter 6A Power Adjustable Regulated Power Module B2AD | eBay Denne tar 6 til 30 volt inn og justerbar både spenning og amper - maks 6A for denne. Stilig med digital innstilling

Men om en kun trenger step up - 12V til 14,4V og større effekt så er DC-DC Converter 10/12/15/20A 150/250/300/400/1200W Step up Step down Buck Boost | eBay en mulighet.Justeres med potmetere.

Strengt talt så er det buck boost vi snakker om, det finnes og buck som kun regulerer ned.

Noen få MPPT regulatorer takler step up, men de fleste krever høyere innspenning enn ladespenning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack Knut :)
Jag har ett par 55W solpaneler liggandes i garaget, tror du en Buck boost skulle klara av dem?
De ger ca.18V belastade.
Vore trevligt med så många laddningsmöjligheter som går.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja det blir i praksis en mppt lader - den tar den energi den kan og oversetter til lade spenning opp til buck boost sin maksimale amper. Fordelen med buck boost er at den starter ladingen allerede ved en lav spenning fra panelet.

Det som fordyrer tradisjonelle ladere er tilpassingen til blybatterienes ladeprofil. LFP sin optimale ladeprofil er veldig enkel fast spenning og strømbegrensning - just hva buck boost tilbyr.

For litt teori rundt buck boost teknikk Ćuk converter - Wikipedia - finn de med 2 spoler og unngå ripples på utgangen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Kina skickar sina varor till ett annat eu-land som i mitt fall ungern där man tullar och momsar och därifrån går det till sverige på lastbil och då kommer det ju från ett eu-land och släpps in. Jag fick vänta länge på den hanteringen i ungern men dit gick det säkert med flyg.
Det har förmodligen bakats in i fraktpriset redan från början. En del saker säljs direkt från lager i t.ex polen men om man jämför priserna så är det billigare direkt från kina men då lär man åka på tull och moms.
Ibland kan man tro att de tillverkar efter beställningar eller att de väntar för att fylla en lastpall innan de skickar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Drop shipment fra fabrikk i China til et billig land i EU bruker ofte å samle opp til passende volum for å spare frakt på dette leddet. Frakt videre innen EU er en av faktorene de benytter for valg av ompakkings sted. Ofte er pakkene ferdige fra China og kun puttet i en større kasse sammen med andre forsendelser.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Imorse var alla celler balanserade och bygget kunde starta.
Först monterades alla celler ihop med byggtejp och bleck mellan polerna samt kablage för BMS monterades.
Därefter en tur till Jula och inhandling av en styck låda samt ett kombinerat cigg- och usb-uttag (sköljsäkert från båtavdelningen).
001594b.jpg
Batteriet ställdes ner I lådan och skumgummit i inredningen skars till och limmades på plats (ger bättre stadga åt gummit).
20210731_121500.jpg

Sedan skars ett hål i ena övre kortsidan för montering av kombiuttaget.20210731_130934.jpg
20210731_132245.jpg

Uttaget tätades med svart silikon och poppnitades fast i lådan.

På motsatta sidan monterades ett 60A s.k. Andersson uttag.
Matas med 6mm2 kabel och en 80A säkring.
20210731_143121.jpg

Även det uttaget har en skyddande gummiplopp.

Sedan drogs diverse kablage med tillhörande säkringar till resterande funktioner/uttag.
Kombiuttaget avsäkrades med en 15A säkring.
Även kablaget till invertern avsäkrades med 15A.

Till sist monterades en "liten" 150W ren sinus inverter i lådan.
Monteringen blev i 45graders vinkel för enklare åtkomst av uttag och manöverknapp.
Även här skars skummgummit till och limmades på plats.

Nu är den klar efter några timmars arbete.
Och jag blev jäkligt nöjd.
20210731_164346.jpg
20210731_164412.jpg
20210731_164437.jpg
Det återstår endast en liten komplettering av tillbehören i lådan.
Ett Anderson-uttag med cigg-uttag.
Ett Andersson-uttag med krokodil-klämmor.
En 12V Led arbetslampa med cigg-plugg.
Samt en laddbooster enligt Knuts förslag ovan (10A för laddning från cigg-uttag).
 

Bilagor

  • 20210731_140632.jpg
    20210731_140632.jpg
    1,1 MB · Visningar: 6
Toppen