• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Bodelsbatteriet är ett AGM på 85Ah och jag skall utöka med ytterligare ett.
Biltema har AGM batterier på 80Ah och 95Ah med 4 års garanti.
Kan man blanda batterier? Vad händer?Måste jag köpa två nya?:confused:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Håller med Bredo. Att veta hur grov kabel man behöver utan att den ska förvandlas till infravärmare är en sak men det är spänningsfallet som är intressant (det vi vill undvika).
Vid belastningar över 400A (5000W) används parallellkopplingsskena och 50mm² per batteri när vi bygger ljud på jobbet för att undvika spänningsfall/förluster.

Peter :)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.167
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Extra bodelsbatteri

O.k. Känner bara att det har gått lite hysteri i tjocka kablar, dyrt, tungt, och opraktiskt att montera, för att plocka ut några ampere ur paralellkopplade batterier. :wink:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
813
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

En annan möjlighet är ju att montera med manuell omkopplare, batt1, batt2 eller båda, om man tar ut ström från ett batteri i taget så spelar det ingen roll om batterierna är av olika kvalitet så länge de är av samma typ som laddaren är inställd på. Då vet man ju vad man har kvar när man måste skifta batteri
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

O.k. Känner bara att det har gått lite hysteri i tjocka kablar, dyrt, tungt, och opraktiskt att montera, för att plocka ut några ampere ur paralellkopplade batterier. :wink:

21mm² tycker jag var lagom, 58:- för två paket ringkabelskor.
Närmsta bilstereohandlare säljer överblivna stumpar billigt (jag hade två stumpar skräpandes hemma, hade även 33mm² men i mitt fall räcker 21mm²).
Är det någon i Dalarna som behöver så har vi stumpar på jobbet.

Peter :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri

Om man kommer att ha mycket ström från batterierna, urladdningen av varje batteri måste vara så liten som möjligt.
Så alltid alla batterier vara sammankopplade.
För AGM:
1 timme urladdning totalt= 61%, 72 timmars urladdning totalt = 110% --- jämfört med märkströmmen C 20 -> 20 timmar urladdning totalt = 100%

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/522029
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.167
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Extra bodelsbatteri

Något som kanske inte diskuterats är ju att så långt som möjligt montera batterierna nära varandra, då slipper man ju långa, tunga, och dyra kablar. Det nämndes t.ex. kablar som var 2,5 m långa, kanske hade det varit möjligt att finna en plats närmare det ursprungliga bodelsbatteriet. Att sedan vissa husbilar har bodelsbatteriet och elcentralen monterade längst bak i bilen betraktar jag som en ren felkonstruktion från tillverkaren.
 
Toppen