• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extra bildskärm.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
En extra bildskärm (utökat skrivbord) är väldigt behändigt att ha till datorn. I husbilen har jag bara en tiotummare (Asus) och det kan vara lite knöligt när man är van hemifrån vid två skärmar. Därför försökte jag använda en gammal laptop som extra bildskärm men där går jag bet. VGA-koppling fungerar utmärkt till extern bildskärm men inte till laptopen! Varför? Vad göra? Vad gör jag för fel?

Jag har alltid fått bra svar på sådana här spörsmål i det här forumet så jag hoppas på respons här också!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Extra bildskärm.

Alternativa vänligt förslag.

Ta med skärmen hemma från

Jag gör - min 22 "- gratis.

Har du inget - pris kan vara mindre än 1000, - - och då du också kan använda den hemma.
Du kan också få din bärbara dator, att visa roliga filmer från din laptop-hårddisk, TV-Stick USB etc.
;)

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Så vitt jag förstår så är VGA-kontakten på laptopen en utgång till en extern skärm. Den fungerar inte som en ingång till laptopens egna skärm. Du kan således inte koppla en annan dator till VGA-kontakten för att den vägen få in bilden på skärmen. (var det så du tänkte koppla?)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Så vitt jag förstår så är VGA-kontakten på laptopen en utgång till en extern skärm. Den fungerar inte som en ingång till laptopens egna skärm. Du kan således inte koppla en annan dator till VGA-kontakten för att den vägen få in bilden på skärmen. (var det så du tänkte koppla?)

Jag har försökt få kontakt via VGA-kontakten men det fungerar inte för mig. Jag försöker utöka Windows-skrivbordet på en portföljdator till bildskärmen på en annan portföljdator och det ska väl inte vara helt omöjligt.

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag vill inte ha en extra skärm med mig i bilen! Jag vill ha med en reservdator för jag vet att datorer krånglar så fort dom får en chans. Det ska väl inte vara så omöjligt att koppla ihop två datorer och på så vis utöka Windows-skrivbordet!

Jappe

F

F.d. 55451

Guest

Jooo vist - exempelvis Dovado ( min Abeo ) mobil bredband router. Netvärk.

Liten komplicerad - men der har du optimal funktion av 2 laptop och dongel bredband optimal placering.

USB - intern fjärrstyring ochså.

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag vill inte ha en separat extra skärm och jag vill inte ha ett nätverk i bilen! Jag vill använda skärmen i en extra laptop för ett utökat Windows-skrivbord! Det borde inte vara omöjligt! STACT, var är du?

Jappe

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

gissar att det är så här du vill ha det??

Dual (Extended) Display w/ Two Laptops - YouTube

Om det är så så behöver du en nätverkskabel mellan datorerna, fungerar med adhoc (trådlös koppling mellan två datorer) men kabel är att föredra.

Sedan använder du ett program som RealVNC - VNC® remote control software (kanske inte det bästa, finns fler alternativ)

Eller detta.
Multi Monitor - Dual Monitor - KVM switch

om du bestämmer dig för denna lösning kan jag hjälpa dig att få det att fungera.

/Freddy

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jappe

Om du vill ha en enkel och säker lösning så blir det en separat riktig skärm.

Även om det går att trassla med en bärbar dator till så blir det extra progamvara som måste fixas och även fungera på båda datorerna. Allt drar mer ström, det blir mycket sämre bild och du får en bärbar dator till som tar onödig plats på bordet.

Det går inte att med en kabel bara använda skärmen på den extra bärbara. VGA kontakten bak på din extra bärbara är bara för utgående signal.

Tyvärr.

F

F.d. 55451

Guest

........ Jag vill ha med en reservdator för jag vet att datorer krånglar så fort dom får en chans. Jappe

Om datorer ( totalt ) krånglar för dig, da fungerer inget i et nätverk - USB/USB - nätstick/nätstick - bredband router --- endast een laptop fungerer.

Jag anbefaler den sladdlösa bridband router ( aldi Danmark 300,- ) eller 22 tums skärm.

S

StorDansk

Guest

Förstår inte Jappe, varför släpa på en laptop till som du endast använder skärmen på,
kolla om du har HDMI utgång på den laptop du vill använda, sedan om du har en hyfsat ny 12V TV i bilen så är ju allt redan på plats, HDMI kabel kostar 149pix hos Expert.
En Andersson 19" för 12V kostar en tusing på NetOnNet.
Det står inget om förbrukning på deras hemsida, men det finns flera här som kan svara på det.

Men jag är kanske helt fel ute???

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag använder datorn väldigt mycket på mina resor! TV däremot tittar jag ytterst sällan på. När jag kollar på foton är en stor laptop bra! Tiotummaren är väldigt behändig att skriva på! Två halvbra datorer slår alltid en halvbra dator! Dessutom kan den ena gå sönder eller börja uppföra sig illa som datorer för sed hava!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jappe, glem ideen med å bruke skjermene på begge laptoppene samme.
Det er mulig via et lokalnett (en "snudd" kabel eller switch/hub/router), men det er noen kilder til trøbbel.

Se bakpå TVen du har i bilen - skulle tro du finner en D-15 (VGA) kontakt der.
Der har du en ekstern skjerm som du ikke visste du hadde!

Toppen