• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra batteri Bodel?

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Hallå

Har skaffat en gummibåt med en elsnurra för att ha med på husbilsturerna. Har läst här på forumet om detta att ha flera batterier till bodelen och att dessa helst ska vara av samma sort o styrka. (Bodelsbatt är 220 ah) Kan man inte kombinera med ett lite mindre batteri som används till gummibåten och detta originalbatt som bodels när gummibåten o batteriet ändå ligger i husbilsgaraget. Hoppas ni förstår denna halvtaskiga beskrivning. Häggen i Umeå
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Extra batteri Bodel?

Okay , tänkte om det var ett typ motorcykelbatteri .

Hur är effekten på motorn ?

Ett GEL / fritidsbatteri skall man väl inte köra med för höga belastningar på utan då blir det väl mera ett startbatteri som klarar höga stömmar under kort tid men detta beror ju på motorspecen .
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Extra batteri Bodel?

Förstår vad du menar men hade tänkt få lite "extra kräm" på bodelssidan när
batteriet ändå är med i husbilen och inte används till båtmotorn samt att det laddas när jag står vid eluttag. Det jag undrar är om det är möjligt att ha ett 220 ah samt ett mindre o dom går att användas tillsammans. Gäller både laddning samt som förbrukare. Häggen i Umeå
 
F

F.d. 53086

Guest
Sv: Extra batteri Bodel?

Hej,

- Blanda inte våta batterier med GEL!

- Montera aldrig in ett nytt batteri på samma krets som ett gammalt, då går det nya batteriet snabbt ner till samma nivå som det äldre!

- Jag hade valt att montera en switch från solcell eller motorladdningen så att bara ett utav batterierna laddas åt gången och inte har kontakt med varann.

Lycka till / Janne
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Extra batteri Bodel?

Hej
12 volt ?
Om der användas extra relä och separat forbrukskreds - da OK

Jag undrar om det lönar sig.
 
Toppen