• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extern USB Wifi-förstärkare

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Extern USB Wifi-förstärkare

Ett förslag på en "stark" wifi-förstärkare.

Google Translate
Hej!
Hemma är jag ansluten till ett wifi-nät som sträcker sig flera mil. De som har nätet rekomenderar en extern radio för bruk på resan som heter ALFA Network model:AWUS036NH www.alfa.com.tw och som både varit med på en annan tråd och avbildad längre tillbaka. Har för mig att den var billigast i UK. Till den har jag en riktad-flat D-Link antenn på 9dB.
Notera att du skall hålla antennkabeln så kort som möjligt, medan USB-kabelns längd inte är kritisk.
//Conny

F

F.d. 25023

Guest

25 euro här i Spanien med 9db vanlig runtstrålande antenn.

Jyrki

F

F.d. 55554

Guest

Hej Anita & Jyrki
Var kan man köpa den i Spanien, är i Torre del Mar just nu

F

F.d. 25023

Guest

Calle de Fray Luis de León 4
29640‎ Fuengirola‎ Andalusien
Spanien

Detta är nästan den rätta platsen...
Butiken finns i början av gatan.

Jyrki

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Antennen är bara halva delen (öronen för att "höra" signalen), sedan behövs ett externt nätverkskort med högre uteffekt för att kunna nå ("ropa") tillbaka.

Jag har ett antal externa nätverkskort inköpta från Rokland. Här har du ett Alfa AWUS036NHR nätverkskort i paket med alla tillbehör du behöver (uteffekten på 2W är troligen inte tillåten).

Jag har lika hög mottagning/hastighet inne som ute i ladan eller garaget, plockar upp nätverk i byn 600-800 meter bort.

Peter :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har en variant av den förstärkare/antenn som Addie visar. Min heter Rocket och är härstammar också från Realtek. Den har t o m samma sugkoppsfäste. Det innebär att det trådlösa nätverkskortet är ingjutet i antennen, dv det blir inga antennkabelförluster. Helaa enheten ansluts med USB till PC:n. Använt den i flera år där det finns WiFi att förstärka och det finns det ofta. Funkar kockrent.

Rocket finns fortfarande hos Trådlöst och kostar 495:-.

Bilagor

• rocket-van.gif
    rocket-van.gif
    15,1 KB · Visningar: 1.072

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

En fråga,finns det fler öppna nätverk än telias homerun? Vilka bolag är det och hur hur gör man när man ansluter till dessa,betalar man med bankkortet och vad brukar dessa kosta?
Bosse.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

De flesta campingplatser i Europa erbjuder idag WiFi. Allt oftare gratis. Ganska ofta svag signal, med centrum kring receptionen. Den signalen kan jag i regel förstärka var på campingen jag än befinner mig. De flesta McDonald i Europa har fri WiFi . Många kommuner och städer har öppna hotspots, dvs fri WiFi. Många hotellkedjor har det. Flygplatser har det, osv.

Det börjar också dyka upp teknik där man försöker dra nytta av alla uppkopplade smårouters runt om i världen, som givetvis måste godkänna att vara "slav". Dvs man bygger stora virtuella WiFi nätverk.

Det finns ganska mycket öppet WiFi med svaga signaler som man ofta inte ens ser med vanlig WiFi mottagning i pc:n.

:-/<rister

F

F.d. 25023

Guest

Den är mycket bra! Kostar c:a 30 euro här i fuengirola. Så priset är inte fel heller!

Hälsn. jyrki

Lasse W

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025

Jag beställer också en.
Finns motsvarande förstärkare även för iPad???

Lasse W

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Litet förtydligande:
Jag har inga till salu (bara många datorer ;):oops: )

Mvh.

Peter :)

F

F.d. 25023

Guest

Jag beställer också en.
Finns motsvarande förstärkare även för iPad???

Lasse W

Tyvärr, för iPad finns inga externa wifi-förstärkare, även den interna är rätt så dålig. Jag har själv jämfört denna med Samsung Note telefonen och Nokia, vilka båda plockar upp wifi-signalen betydligt längre ifrån...

Bättre med PC!

Jyrki

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Verkar vara byggd på samma Realtekchip som tidigare alternativ. Med extra antennen har den också samma förstärkning in, 9 dbi. Men var ställer man upp den? Inne i husbilen? Då har man redan dämpad befintlig signal rejält. De tidigare alternativen har yttre antenn. Den jag använder, "Rocket", har en sk "rubber Duck" antenn, som monteras utomhus och tål det mesta och sedan är Realtek-chipet, dvs förstärkaren, inbyggt i antennen.

:-/<rister

F

F.d. 25023

Guest

Jag har tre antenner för denna: 5, 7 och 12 db. Kör nästan alltid med 7:an. Och inne i bilen bredvid fönstret mot sändarantenn. Har märkt att för kraftig antenn ofta stör mottagningen/sändningen.

Räcker 99% av fallen, om inte lyfter jag det hela på taket med 5meters USB-sladd.(om det inte regnar givetvis)

Min erfarenhet säger att det viktiga sitter i förstärkarens effekt, i detta fall 2000mW. Det är inte många andra som har det. Dessutom är en fast installation inte alltid att föredra, man kanske vill ta med förstärkaren hem eller någon annanstans vid behov!

Hälsning. Jyrki

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Du har rätt i det mesta Jyrki. Men Rocket är inte någon fast installation. Den monteras när man står stilla, på några minuter. Den största skillnaden är att jag inte behöver ta in den när det regnar! :)

Toppen