• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Extern" laddare med ingång för solcellsregulator

F

F.d. 53166

Guest
Hej, fantastiskt bra forum!

Jag har nu läst alla trådar om elförsörjning och solpaneler men har trots detta några frågor:confused:
Jag har insett att min gamla Calira EVS 30/18 DS inte kommer att räcka till för att ladda min tilltänkta batteribank på 2x115 Ah bodelsbatteri samt ett startbatteri. Om jag har förstått det rätt så räcker inte 18A laddström till utan det borde vara närmare 35A. Förövrigt verkar de moderna laddarna sköta laddningen bättre än mitt gamla "elblock".
Jag hade även tänkt att behålla Calira blocket för fördelningen av 12 v spänningen men koppla bort laddningen av batterierna.
En extern laddare skall köpas med separata utgångar för bodelsbatteriet och startbatteriet.
Tanken är oxå att det skall blir 2x100W solceller på taket med en MPPT regulator till.
Nu till frågorna som jag hoppas ni kan hjälpa en nybörjare med:

- Finns det 30-35A laddare som har ingång för solcellsregulator? Vissa "elblock" har ju det!
- Är det bättre att koppla MPPT regulatorn direkt på batterierna? Det finnas många olika svar på detta på forumet men jag ställer frågan ännu en gång.
- Kommer "övervakningsfuntionerna" i Calira fortfarande fungera när laddningen till batterierna kopplas bort så att laddningen sker på ett bra sätt mellan bodelsbatteriet och start batteri. Även de kretsar som bryter anslutningen mellan bodelsbatteriet och startbatteriet i vissa situationer borde vara bra att ha kvar. Eller sköts detta av den nya externa laddaren?
- kommer jag kunna se laddningen på Calirans kontrollpanel (jag kopplar inte bort något annat än laddningen).
- vilka produkter gillar/rekommendera ni?

- Externa 30-35A laddare
- MPPT regulator.
- jag frågar inte om batterier då det finns så många olika skolor i frågan:)


Tack för alla informativa och underhållande trådar!
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: "Extern" laddare med ingång för solcellsregulator

Svara på mitt eget inlägg.
Efter mycket Googlande har jag inte hittat någon extern laddare som har ingång för en regulator. Däremot var det inga problem att hitta en lämplig laddare som ger 35A.

Nu gäller det bara att välja en lämplig MPPT regulator. Jag får tydligen plats med 2 150w solpanerer så regulator måsten vara anpassd till detta. Skall söka igenom forumet i kväll och hittar förmodligen någon bra rekommendation.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: "Extern" laddare med ingång för solcellsregulator

Hej

Jag köpte för tredje gången en inverter med inbyggd laddfunktion. /80A.
Modellen jag monterade åt en vän förra året, verkar så bra så det blev en till mig själv oxå.
Polaren köpte en 3000W jag köpte en (länk:) ) 5000W

MPPT regulatorer växer det mer el. mindre på träd numer, men köp gärna ett erkänt märke då det finns några bluffisar på bl.a. ebay.

Jag brukar utgå från att köpa något mer än jag tror mig behöva, så slipper grejerna gå för fullt.
Själv blev det nyligen en GSL 60-2 MPPT regulator från Aus.

Laddare som sänds med husbilen har jag inte gett mycket nån gång, har kopplat på en egen...
Utom i Crescendon jag hade senast, där satt det en bra 35A laddare redan från början.

Hoppas du blir tillfreds med investeringar & montering!
Vänl. MS
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: "Extern" laddare med ingång för solcellsregulator

Tack Magnus!
Nu fick jag något nytt att tänka på:)
Hade inte tänkt på att skaffa en inverter men med 80A laddning och ren sinus så ser det riktig bra ut.
Har du sett att batterierna "slits" mycket av användandet av invertera eller har det fungerat bra?
När det gäller regulatorn verkar den riktig stabil. 60A är mycket mer än vad jag hittills har tittat på. Då kanske jag skall köpa 2 x 150 W paneler istället, eller ännu mer:confused:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: "Extern" laddare med ingång för solcellsregulator

Tjenix Börje

Hahaha, så är det med forum, många idéer! :wink:

Då batteribanken i princip alltid vart ok med bistånd av solceller, har inte någon högre laddkapacitet använts.
Men bra att ha tillgång till om man tömt b-banken ordentlig, dåligt väder & man vill ladda "lite" quickare!

300W solceller är det nästan så att en 20A MPPT klarar. MPPT klarar oftast betydligt högre watt IN, de laddar dock max sina "A" ut...
Själv köper jag lite olika tekniska ting för att stilla min egen nyfikenhet, så blev det med GSL regulatorn...

Köper du en 30A MPPT lär den gå på kanske 60-70% kapacitet vid kanonväder.
Oftast inte ens på halvfart... Så det är lite vad du vill lägga pengarna på.
Att nyttja de där xtra watten vid några tillfällen på året med en 30A el. nyttja en 20A lite hårdare...
Bygger du ut framöver med fler watt, skall du absolut gå på större regulator!

Själv står jag i begrepp att montera 2x 180W så snart HB'n är tillbaks från verkstad..
(där den stått sedan 28dec. Nybergsbil hittar inte elfelet, börjar misströsta ang. deras verkstadskompetens...)

Tjohopp!
MS




Tack Magnus!
Nu fick jag något nytt att tänka på:)
Hade inte tänkt på att skaffa en inverter men med 80A laddning och ren sinus så ser det riktig bra ut.
Har du sett att batterierna "slits" mycket av användandet av invertera eller har det fungerat bra?
När det gäller regulatorn verkar den riktig stabil. 60A är mycket mer än vad jag hittills har tittat på. Då kanske jag skall köpa 2 x 150 W paneler istället, eller ännu mer:confused:
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: "Extern" laddare med ingång för solcellsregulator

Tack ännu en gång Magnus!
Nu blir det till att mäta vad som får plats på taket. Kanske 2 x 180 W får plats. Måste även ha koll på vikten så att det inte blir "övervikt". Det är lätt hänt när det finns roliga prylar att sätta i bilen:hink
Hoppas du får ut bilen från verkstaden snart så vi all kan följa ditt fortsatta bygge( och du kan använda bilen:))
 
Toppen