• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extern antenn...

jalle

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2025
Har ett Huawei 5776 modem.Detta fungerar utmärkt,men hemma i bostaden.Där blir det bara en pinne på 4 G.Åkte till Kjell co och skaffade in en smarteq antenn.Denna var för både 3 och 4 G.Glad i hågen kopplade jag ihop detta och tittade med för undran...inget hände!?Inte någon skillnad överhuvet taget.Kollade via bredbandskollen ingen skillnad.Vad händer? Är orginal antennen i modemet så bra eller...
Snälla ni som kan detta bättre kom med lite synpunkter.
Hälsningar från ett soligt och fint Vejbystrand.
jalle

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: Extern antenn...

Jag har under tre års tid laborerat med antenner till bilradion. Det har varit blaupunkt fönsterantenn till blaupunkt radio, använt tv-antennen, antenner med inbyggt jordplan.
Ingenting har fungerat.
Men i förra veckan fick jag det att funka.

Jag tog en bit av en fyrkantig aluprofil och fäste en antenn från Biltema som jag sedan limmade fast i taket, (jag ville inte göra hål i taket).
Sedan jordade jag profilen på tre punkter, (dom svarta kablarna), en i en skruv som håller fast en vent. kåpa och två st. i skruvar som håller fast solcellerna i takfästena.
Och fick till ett jordplan.
Antennkabeln går in via ventilen, och jag har inte behövt att använda förstärkare fast det är sex m. kabel till radion.

Kanske är det jordningen som är problemet i ditt fall också.

DSCN1081.JPG

DSCN1083.JPG

DSCN1084.JPG

Krister.

Senast ändrad:

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Hej
Ja är ingen expert på detta område men av egen erafrenhet så vet ja att nånn skilnad på staplarna blir det inte med den antennen från kjell o cop.Skilnaden blir när det är dålig signal,viktigt att den sitter på ett metal stycke(jordplan).Tydligt bevis på detta är när ja gemför min Samsung Android och Huawei modem kopplat till den externa antenen.Ingen signal med samsung men det gick att surfa med modem+extern anten

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Efter att ha tittat lite på Kjell o. Co sidor om smarteqantenner så är troligtvis inte lösningen på ditt problem samma som på mitt problem.
Krister.

Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest

Det finns en androidapp, Network Signal Info Pro, som bland mycket annat, visar på en karta var telefonen resp. närmsta sändare finns. Kostar 14 kr. Gratisversionen är en demo med begränsad funktionalitet.
Vet inte om den finns till Ios.

Toppen