• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Eventuell husbilsägare

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Skall ev. bli husbilsägare, och då vi hyrt husbil några gånger vet vi vad vi vill ha, men en fråga är Fiat-motor eller Ford-motor, det har varit Fiat-motorer i de vi har hyrt.
Har bara intresse av motor med kamkedja, då jag har dålig erfarenhet av kamren på diverse bilar. Jag har tänkt mig en bil som gått 7-10000 mil och 10-15 år gammal. Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Tur att det inte byggs husbilar på BMW där vissa kamkedjor går av.
Nåja, kamrem & kedja funkar bägge om dom är rätt dimensionerade.
Har inte läst alla trådar på detta forum. Dock får jag en känsla av att dom flesta diskussioner om kamrem handlar kostnaden för byten som upplevs behöva ske förtid pga tidsgräns som är låg i förhållande till normala körsträckor för husbilar + byta vattenpumpar när man ändå har isär etc. Har själv inte hittat några inlägg om brustna kamremmar, däremot många diskussioner om andra fel. Det känns som startproblem (imobilizer?) och fel på avgasrening DPF relaterat eller EGR är frekventa i trådarna kring Fiat. Därmed inte sagt att andra fabrikat är väldigt mycket bättre? Går ju inte att dra slutsatser om det på detta forum eftersom Fiat är den dominerande andelen som någon skrev ovan är det svårt att bedöma hur mycket problem det är husbilar byggda på andra fabrikat.
Själv kan jag tänka att Mercedes & Peugot (Citroën Jumper) har väldigt lång erfarenhet av dieslar i den storleksklassen som sitter i husbilar. Jämför med hur det såg ut förr bland taxi-bilar!
Skulle jag ge ett råd till den som är rädd för problem så skulle jag säga köp ingen Eu5. Köp hellre en Eu6 eller Eu3/4, men det blir lite som att säga köp en ny eller gammal bil. Då dom där ”lagomt” begagnade är Eu5 hela högen. Problemet är att man försökt klara Eu5 utan SCR (adBlue) & tekniken är då på gränsen till det möjliga, minsta ofördelaktiga användning av bilen leder till problem. Ett visst Tyskt tillverkare försökte ju klara dom ännu hårdare USA kraven med Eu5 teknik, men det gick ju inte & det har ju stått dom dyrt.
 
R

RobbeS

Guest
Kan bara instämma, när jag skulle bli med husbil så hade jag redan bestämt mej för MB eller Iveco.
När jag sen läst i detta forum om alla problem Fiatägarna har så har det övertygat mej till 100% att aldrig köpa en Fiat.

VW börjar dyka upp som chassi på husbilar, det kan säkert bli ett bra val också.

Jag har ju också läst detta forum i några år nu men dragit en lite annan slutsats. Med tanke på hur många Fiatbilar det rullar i Sverige och hur många på detta forum som har Fiatmotor på husbilen verkar det ju som om Fiat i princip är skottsäker. Då räknar jag ju i och för sig med att INGEN motor är en evighetsmaskin som klarar sig utan vare sig service eller reparationer.
VW skulle jag nog undvika efter 12 år med VW bilar på jobbet. Men det är också min helt subjektiva bedömning grundat på min egen erfarenhet och jag kan ju ha haft otur.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Otroligt mycket är egna fördomar också.
Fiat, Peugeot och Citroen hörde till märkena som hade lägst status när man höll på som mest och skruvade, köpte och sålde bilar för en massa år sedan. Inte så mycket baserat på egen erfarenhet utan mest för att det var så det sades.
Sen snubblade jag på en Fiat Ducato flakbil för 30 år sedan och senare blev det några husbilar bl.a. med Fiatchassiet och jag har helt ändrat uppfattning.
Kanske inte kassaskåpskänsla i grejerna alla gånger men mekaniskt mycket bra och väldigt hållbara.
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Halloj igen, har nu provkört 3 st. husbilar med den större Fiat-motorn med kamkedja, årsm. -07,-08 -10, allla bes. på bilprovning och godkända i år, men på alla 3 så började motorlampan lysa lite varierande. På en efter några mils körning, en direkt vid start å en blinkande till å från under körning. Jag blir så j-a less. har egen enkel diagnosinstrument, på 2 bilar EGR- vetilen, på den 3:e okänt fel på insprutningen. Och hur fanken kan en bil godkännas utan varningstriangel. Köpen återlämnade ( tur att man skrev ett liten klausul). Nu skiter jag i fiat, blir nog en Ford, med förhoppningsvis bättre resultat.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du måste ha haft en helt ruskig otur. Att på 3 provkörningar så lyser motorlampan på alla.
Klart intressant att det är så mycket problem med den stora motorn.

Hoppas du hittar något på Ford som är och känns bra. Även om det garanterat finns bra bilar på Fiat så är det inte kul att åka med något man inte har förtroende för.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har inte Ford problem med motorerna. Om det var okontrollerad insprutning som leder till motorhaveri. Träffade en Tysk som råkade ut för det. Men han hade tur i oturen att han hade en kompis som renoverade hans motor. Så slutsumman blev bara 40000kr. Tror att det är på 140 hk motorn.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
962
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Att byta kamrem kostar ca 3 - 3500 plus material (hittat en bra verkstad). Kamremsatsen från Autodoc (Gates) går på en tusenlapp. 500 mer om man vill byta vattenpumpen (var annan gång typ). Kostar att ligga på topp men det är en mindre utgift i husbilsägandet.
Byter vart 4:e år och kör ca 1200 mil per år. Det blir ca 1:- per mil att jämföra med bränslet som kostar 10 (minst) per mil.
Har haft ett kamremshaveri på en personbil.... aldrig mer.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Okontrollerad insprutning har jag aldrig hört talas om?
Finns ett fenomen som kallas bränslepädning, dvs att det hamnar diesel i motorolja. Kan möjligen kanske vara det Peter hört talas om? Vid stor spädning blir oljenivån för hög och den kan börja självgående på den utspädda motoroljan, går inte att stänga av. Leder ofelbart till omfattande motorskador.
Förekom en del i börjande när DPF (partikelfilter) var nytt, för att bränna ur denna tillsätts extra bränsle som inte förbränns i motorn utan skall bränna ur sotet i filtret. Svår kalibrering att få till så den fungerar för alla kunder, speciellt dom som kör mycket korta sträckor utgör en utmaning.
Jag skulle inte tro det är särskilt vanligt på husbilar. Dom får i regel gå en hel del landsväg med utmärkta förhållande för regenerering. Dessutom är dom tunga med stort luftmotstånd vilket också underlättar regenereringen.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Ok, verkar vara deras 4-cyl Puma som dom haft problem med. Bakom ”dimridåerna” så är det inte helt otroligt att det kan va just bränslespädning dom har haft problem med.
Ser ut som dom övergett den nu på Transit & kör en 2,0 så då är det väl troligen Peugot spisen i dom nyare.
Rörigt att hålla reda på vad som sitter i en Ford. Dom använder motorer från alla möjliga håll & sen kallar dom alla Ecodiesel.
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Svar till D: nja, okontrollerad insprutning stod det inte, det var okänt fel. Nu är det inte någon riktigt avancerat instrument jag har, men den har hittat alla fel på bilar jag å grannars, släktingar har haft, men instrumentet har ju några år på nacken. Men jag skall av å titta på en Ford årsm. -13 ( vet ej vilken motor som sitter i den) å se å prova den. Bodelen är åt det hållet vi är ute efter,, med beg. får man rucka lite på kraven man hade, så vi får se om det blir något köp.
 

novisen52

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
30069
Medlemskap
2024
Jaha, nu har det blivit köp av husbil av märket Challenger på ett Ford-chassi, trevlig bil att köra med ett bra drag i, faktiskt bättre än dom Fiat som jag provat med den större motorn. Privatimp. som är i mitt tycke mycket välbehållen, skapligt stort bagage, å för oss bra inredningsplanering. Diverse småfel som håller på att åtgärdas, men inget allvarligt, den är ju en begagnad. Vi var ute en runda på drygt 100 mil, första veckan, å bodde in oss så sakteliga å vi trivdes bra i den.
 
Toppen