• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ev. köpa "plåtis"

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Här är en video hur man bygger en Plåtis. Kanske kan svara på några frågetecken?

[YOUTUBE]ExkaL2WpfOc?fs=1&autoplay=1[/YOUTUBE]
 
F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Hur funkar duschen mitt i mittgången i t ex en Globecar Globestar 600L? Ni som duschar mycket i husbilar, blir det inte bara "kattatvättar" istället för en riktig dusch med tanke på färskvattentillgången? Behövs verkligen duschmöjligheten??
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Vi älskar vår lilla "plåtis" som ger oss så mycket, även om det inte är samma standard som hemma i bostaden! Duscha, ...hmmmm..., det går, lite trångt, kanske inte varje dag, dock äventyrligt & mysigt till 100%. Vi kommer betydligt närmare varandra än vad vi någonsin har lyckats med i "hemmet". Med rätt planering (vattenpåfyllning, uppvärmning & gråvattentömning) är man lika fräsch och fin som sig bör!

Det var någon som skrev följande under vår e.m. promenad för några vintrar sen:
things.JPG
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Hur funkar duschen mitt i mittgången i t ex en Globecar Globestar 600L? Ni som duschar mycket i husbilar, blir det inte bara "kattatvättar" istället för en riktig dusch med tanke på färskvattentillgången? Behövs verkligen duschmöjligheten??

Duschen i mittgången fungerar bättre än de flesta duschar i större husbilar. Mängden vatten man kan ha med sig skiljer inte så väldigt mycket hellre... 100 liter räcker rätt länge och det är oftast inte så svårt att hitta vatten att fylla på....
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Duschen i mittgången fungerar bättre än de flesta duschar i större husbilar. Mängden vatten man kan ha med sig skiljer inte så väldigt mycket hellre... 100 liter räcker rätt länge och det är oftast inte så svårt att hitta vatten att fylla på....
Kan bara hålla med. Och det är flera utlopp i golvbaljan, vilket gör att vattnet rinner ut även om bilen står lite snett. Så är det inte i alla bilar. Man får torka jalusierna och låta dem stå "öppna" en stund. Det som inte är så bra i min Globecar är att pumpen ger lite för lite vatten så det blir ingen kraftig stråle. Men pumpar går ju att byta.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Kolla det smarta rymliga badrummet i den
där Globecar Summit 640 jag lade ut link
från.Man svänger over väggen bara,ock et
stort dushrum kommer fram.Sväng tilbaka,
ock et rymmlig toa/badrum träder fram :yes:

SUMMIT 640 | Globecar Reisemobile: Ein Kastenwagen als Reisemobil!

Verkar smart.... Globecar och Pössl har många smarta lösningar. Synd bara att denna bil är längre än de 6 m jag satt som maxlängd.... klarar mig dock bra med duschen i mittgången som jag hade i min förra plåtis och trivdes bra med...

Kul för övrigt att både ni och jag går från NB till Globecar :yes:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Nej, jag har ingen mittgångsdusch, men jag behöver inte använda draperier och när jag duschar så passar jag på att städa toasits, handfat mm, som alltid blir dammiga eller skräpiga. Två avlopp givetvis i duschavloppet - det behövs.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Vi har börjat fundera på downsizing framöver. Finns det några plåtisar med Alde-värme? Vi skulle för övrigt vilja komma ifrån den f..bannade motorstyrningslampan som tänds i tid och otid. Vore intressant att höra om MB har liknande eller andra irritationsmoment. Tackar i förhand för svar.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Ev. köpa "plåtis"

Vi har börjat fundera på downsizing framöver. Finns det några plåtisar med Alde-värme? Vi skulle för övrigt vilja komma ifrån den f..bannade motorstyrningslampan som tänds i tid och otid. Vore intressant att höra om MB har liknande eller andra irritationsmoment. Tackar i förhand för svar.

Det som kom ifjol var Adrias 640: Adria Twin 640 SLX - Fiat 5 2,3 130HP 35L -1 | Jönköping

Det finns nog någon tysk tillverkare som också har det, kommer inte ihåg namnet nu, men det finns ingen importör i Sverige för det märket...
 
Toppen