F
F.d. 25057
Guest
Vore kul att höra åsikter från er som "gått ner" fr. stor husbil till en "plåtis" , vad man skall tänka på osv. vid ett ev köp. Skall vara under 6m.
Guy

Guy

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vore kul att höra åsikter från er som "gått ner" fr. stor husbil till en "plåtis" , vad man skall tänka på osv. vid ett ev köp. Skall vara under 6m.
Guy
![]()
Hej har sålt vår husbil söker nu efter en Plåtis, men vill ha bakhjulsdrift villka fabrikat har detta?
Tacksam för hjälp.
RolfH
Hej!
En gammal tråd men vi sparkar väl liv i den på nytt.
Man blir bara mer villrådig med att läsa alla dessa trådar om Plåtis.
Både på gott och ont som man brukar säga.
Vi har funderingar på att gå från en stor husbil till plåtis.
Varför köra med en korvmoj när du kan köra en riktig husbil du får klaustrofobi i en Plåtis (nja) det vet det sjutton om det är så, skillnad är det säkert en del av åsikterna.
Det är säkert delade meningar om det är klokt eller inte.
I grunden är det ju oftast samma chassie Fiat eller liknande.
Själva bodelen är ju lite olika från fabrikat till fabrikat.
Det som jag inte riktigt blir klok på är vinter egenskaper.
Inte bara värmen i bilen det kan man fixa men detta med frusna tankar och ledningar(rör) för vatten påde in och ut.
Vad jag sett på Plåtisar så är det dåligt men isolering av dessa.
Är det gjort riktiga tester på vinteregenskaper?
Vi skulle helst vilja gå ännu längre, och då kan man kanske inte längre kalla det "husbil".
Vårt huvudintresse är att kunna resa runt till diverse utställnings- och jaktaktiviteter med våra hundar. Då blir det i regel övernattning i regel bara en eller två nätter och sen hem igen. Dessutom huvudsakligen i S och DK.
Vår stora, bekväma husbil känns egentligen alldeles onödig med all sin bekvämlighet och onödigt dyr. Tankarna går nu mer och mer mot ett slag "camper", som man kan resa bekvämt med, ta sig fram bra med 4wd och som hundarna kan övernatta i när vi själva hyr stuga eller tar in på t ex vandrarhem.
Tanken är också att denna "camper" ska kunna ersätta vår andrabil och användas året om till allt möjligt, bl a med hjälp av dragkärra. Ett tänkbart alternativ, som vi ska titta på är VW Multivan-konceptet. Har kanske någon likasinnad erfarenheter av den eller liknande lösningar, så vore vi tacksamma.