• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europas värsta POI-databas med campingar nu på svenska!

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
NYHET PÅ SVENSKA: Europas värsta POI-databas med campingar!

zweden2.gif

Europas ”värsta” (största och korrektaste) webbplats http://www.archiescampings.eu/ för gratis nerladdning av så kallade POI-filer (Points Of Interest) med campingplatser för GPS, har nu även fått SVENSK TEXT. Nerladdningarna innehåller positionsangivelser/koordinater (även andra uppgifter som exempel öppettid och sida i CampingCheque –boken) med ”alla platser där du kan spendera natten” från små campingar till enorma semesterbyar, mycket dåliga till mycket goda, samt familjecampingar med disco och vattenparadis till FKK (nudistorganisation) enbart för medlemmar. Dock inga Stellplatser (= endast för husbilar).

På grund av att varje system/fabrikat har sina egna program så kan du som exempel inte använda samma POI-fil för Tomtom i Garmins GPS. Därför har webbsidan system/fabrikats –specifika POI-filer. Detta gäller dessvärre inte för de fabrikat (som Sony, Becker och några andra) i vars GPS (antagligen av kommersiella skäl) du inte kan ladda in någon ”egna” POI-fil. Naturligtvis innehåller alla POI-fil samma campingar oberoende av system/fabrikat.
Archie, som äger webbsidan, poängterar att det är viktigt att du inrapporterar alla felaktiga positioner, stängda eller nyöppnade campingar, via ett speciellt formulär på webbsidan. Han reviderar sedan underlaget tio gånger per år, undantaget CampingCheque http://www.campingcheque.se/se/ och CampingCardACSI http://www.campingcard.dk/dk/da/hjemmeside/uc3-l7-n253/ (inte att förväxla med ACSI, ACSI Eurocampings - 8.600 fr dig av ACSI utvalda campingplatser i Europa!) som bara ändras årligen. POI-filer för både CampingCheque och CampingCardACSI kan laddas ner separat.
//Conny
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Europas värsta POI-databas med campingar nu på svenska!

Hej
Det vore intressant att få veta om någon provat att använda Archies filer i den egna GPSen. Alltså om det funkar med nedladdning och sedan påfyllningen i GPSen och sedan dessutom ute i verkligheten.

Anders Witt
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Europas värsta POI-databas med campingar nu på svenska!

Hej!
Säsongen 2008 åkte vi i hela Europa efter Archies filer i vår TomTom 720 och allt fungerade perfekt! Vi använde oss av filerna för Camping Cheques och ACSI´s Campingcard.

Hlsn
Evert H
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Europas värsta POI-databas med campingar nu på svenska!

Hej igen!
Jag har varit inne på ARCHIESCAMPINGS igen och botaniserat lite. Om jag välje knappen "downloads" och sedan "download poi's" så får jag frågan om jag skall Öppna eller Spara (=ladda ner). Väljer jag Öppna så får jag en lista på olika fabrikat som jag kan välja bland. Efter att ha valt farikat så får jag några filer varav en är ett Excelark med alla uppgifter. Där kan jag söka och selektera, samt naturligtvis skriva in egna kommentarer och skriva ut. Med andra ord göra en reseplanering utan att tvunget ladda ner underlaget i min GPS.
OM ni använder koordinaterna i exempelvis Googe Earth så notera vad som är norr (N) och öst (E) för det kan skilja. Men hamnar ni i Afrika så är det bara att byta plats på N- och E koordinaterna
//Conny
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Europas värsta POI-databas med campingar nu på svenska!

Hej igen!
Efter att ha valt farikat så får jag några filer varav en är ett Excelark med alla uppgifter. Där kan jag söka och selektera, samt naturligtvis skriva in egna kommentarer och skriva ut.
//Conny

Editera helst inte filen i Excel eftersom den lägger till en massa " när du sparar filen. Använd helst notepad eller ännu hellre wordpad som inte ger en massa skräptecken när du sparar.
 
F

F.d. 28734

Guest
Sv: Europas värsta POI-databas med campingar nu på svenska!

The last update before the summer season of www.archiescampings.eu is now online.
Most important changes:
- A lot of details changed in the Netherlands and Italy
- Also several changes in about 15 other countries
- Almost all navigation systems have problems with characters with special signs as é, ù, ø, and so on, therefore all these signs have been deleted in the descriptions

Archie
 
Toppen