• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europaresa med hund

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Nu ska snart Wille ut och resa - är det någon som vet om man ska köpa avmaskningspiller med sig från Sverige eller får man dem hos veterinären?

Marie
 

Bilagor

  • img006.jpg
    img006.jpg
    85,5 KB · Visningar: 3
O

Oskar-543

Guest
Sv: Europaresa med hund

Hej

Ingen problem dem har veternären
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Europaresa med hund

De kan du köpa receptfritt på apotek i Sverige.
Trevlig resa!
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Europaresa med hund

Ni måste besöka en veterinär som i hundens pass skriver in att han fått pillret/sprutan, annars kan det bli problem i tullen.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Europaresa med hund

Kolla på jordbruksverkets sida.Du kan kanske avmaska hemma om du inte är ute mer än 4 veckor.Ska till hemmavetrinären innan o efter.
Jag kollade lite själv igår med vetrinären.Om det är så så blir ju allt smidigare.Men länder emellan i Europa vet jag inte om det kan sätta någon käpp i hjulen?
Det finns ngt som heter 4veckors????./susanne:confused:
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Europaresa med hund

4-veckors gäller bara när man åker till Danmark. Jo jag vet att man måste besöka en veterinär innan man åker in i Sverige igen men vad jag undrade var om jag själv ska köpa tabletterna.

Är det någon som har tips på en bra veterinär som ligger bra till? Vi åker Puttgarden - Rödby.

Marie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29815

Guest
Sv: Europaresa med hund

Hej Mari o Rolf
Vi rest med våra taxflickor i husbil utomlands minst 15-16 ggr, överhuvudtaget inga problem, bara de
har sina vaccinationer, särkilt viktig är den mot rabies, de måste vara avmaskade av veterinär mot
dvärgbandmask innan inresan till Sverige. Det kan göras upp till 10 dagar före hemresen, glöm inte
att få stämplat i hundpasset. Annars njuter hundarna lika mycket som vi av semestern.
Trevlig resa!
Ingrid + Dennis
Ofelia och Sabina hälsar till Wille VOV!
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Europaresa med hund

En adress till veterinär i Heilingenhafen

Werner Peyinghouse
Fisherstr 22-24
Heilingenhafen

Tel o4362-7070

Mottagning:Må,Ti,To,Fr 11-12 o 16-18 :yes::yes:
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Europaresa med hund

Vi har alltid med oss avmaskningstabletterna från Sverige.
Hos veterinären ger vi vår hund själva och betalar mellan 0 och 5 euro för stämpeln i intyget.
Hos veterinären på Fischerstrasse 22-24 i Hailigehafen får du hjälp. Veterinaren ser ut som en jultomte med stort vitt skägg. Han har öppet mellan 11-12 och 17-19?

Det finns en stor ställplats och möjlighet till inköp av diverse flytande inför hemresan. Heiligehafen ligger någon mil från Puttgarden.-

Hoppas detta hjälper dig
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Europaresa med hund

Om ni skall åka till Frankrike så gäller att Wille skall ha en rabiesspruta varje år. En specialregel i Frankrike. Tänk om EU kunde ordna så att reglerna är lika i alla länder. Jag vet inte om det är andra länder som också kräver årliga rabiessprutor, kanske någon annan vet?
 

Ann-Sofie & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
644
Medlemskap
2024
Sv: Europaresa med hund

Hej!
Egentligen skall det inte behövas en årlig rabiesspruta. I den gemensamma EU-lagstiftningen anges att hundar som transporteras till och inom EU ska vara vaccinerade mot rabies i enlighet med vaccintillverkarens rekommendationer. Det besynnerliga är att samma rabiesvaccin får olika giltighetstider i olika medlemsstater. En hund kan alltså ha en rabiesvaccination som är giltig i ett land men kan anses ha gått ut i ett annat. Detta kände man till när hundpassen skulle utformas och därför la man till en ruta där veterinären ska skriva in hur länge den senast utförda rabiesvaccinationen är giltlig. Ändå har det rått förvirring inom EU om hur saken ska skötas. Av denna anledning bad Sverige EU-kommissionen om ett förtydligande. Det bör ha varit vid årsskiftet 2005-2006. Svaret blev att alla djur får resa som enligt passet har en giltlig rabiesvaccination, oavsett om det aktuella vaccinet har en annan giltlighetstid i det land djuret reser till.
Vi har aldrig råkat ut för att någon vill kontrollera våra hundpass i Frankrike. Däremot blev vi tillsagda att sätta munkorgar på våra Westies när vi checkade in på en camping i Italien. Blev också upplysta om att det var lag på munkorg vid besök på marknadsplatser, vid bussresor etc.. .
Hälsningar
Lennart
 
Toppen