• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Europa SIM-Card

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Europa SIM-Card

Några få dagar!
Jag använde det nu i maj på vår Tysklandsresa, det funkade OK men man får tänka sig för så att man inte använder strömmande video eller gör alltför många uppdateringar av appar. Då tar de 500 megabyten slut på några minuter!

Men som nämnts tidigare, smakar det så kostar det. Initialkostnaden är på ca 400 kr.

F

F.d. 58939

Guest

Ja, jag har köpt det för €43,99 (SEK 418,56). Men det är alltså bara den initiala kostnaden för kortet i sig vad jag förstår, sedan måste det tankas som det kontantkort det är? För ingenting av startpriset hamnar i "potten", är det korrekt uppfattat? Jag har inte fått kortet ännu så jag kan inte se saldot...

F

F.d. 58939

Guest

Skickades den 2/6 och har uppenbarligen lämnat Tyskland äntligen men jag lyckas inte spåra det längre. Vem tar över försändelsen i Sverige från Deutsche Post? Får ingen träff vare sig hos Posten eller någon annan...

Die Sendung wurde am 06.06.2014 im Zielland Schweden erfasst. Die Sendungsverfolgung des Bestimmungslandes bietet keine Datenverknüpfung zur Sendungsverfolgung der Deutschen Post AG an. Weitere Informationen stellt möglicherweise das Postunternehmen des Ziellandes auf der eigenen Homepage zur Verfügung.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om jag inte minns fel kom mitt kort i ett kuvert i brevlådan.
Kan du se om de har debiterat ditt kontokort?

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det ska vara Posten som tar hand om det i Sverige. Men skickas det som brev har vi ingen spårning i det här landet.

F

F.d. 58939

Guest

Ni hade rätt. Det kom idag, med posten, som brev. Äntligen. Tog exakt en vecka. :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu gäller det att ladda kortet, jag laddade med 25€.
Funkade bra.

image.jpg
Fyll i ditt nya nummer på två ställen.

Senast ändrad:
F

F.d. 58939

Guest

Hade till en början problem att sätta bägge APN-värdena, med bara det ena satt så försvann den första omgångens Euro-laddning i rask takt...vill höja ett litet varningens finger här med anmodan om att göra rätt direkt. Resten av färden fungerade det klockrent för €3 om dagen som avsett. :)

Fråga till dig knarrevik; vilken mobil router kan man med säkerhet använda (som kan sätta bägge APN-inställningarna rätt)? Kan du rekommendera någon för mobilt bruk som funkar?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Routere pleier ikke å ha mer enn en apn for hver sim.

Det at iOS har 2 kommer av at de bruker en for tethering og en for netbruk på telefonen. Det finnes og en for MMS på telefoner så det skulle bli 3 totalt.

Android har ikke egen apn for tethering, men har også en for MMS bruk.

Simkortet skal normalt sette opp phone-net og mms første gangen en setter inn kortet. En kan siden endre disse. Regner med at på IOS blir også tethering satt ved første gangs innsetting av kortet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fråga till dig knarrevik; vilken mobil router kan man med säkerhet använda (som kan sätta bägge APN-inställningarna rätt)? Kan du rekommendera någon för mobilt bruk som funkar?

Jag använder simkortet i min iPad och har bara ett APN. Vid besök i Italien måste man ändra.

Jag har hittills använt kortet i Danmark, Tyskland och Polen, inga problem.

F

F.d. 58939

Guest

OK, men mina första €50 försvann innan vi ens nått Tyskland så någonstans fungerade det inte med min iPhone 4S som jag använde och efter att under resan ha lusläst allt om EuropaSIM-kortet för att få bukt på problemet så förstår jag att iOS-enheterna är speciella med sina begränsningar i inställningarna. Efter att ha satt APN med en profil genom Unlockit - APN Changer for your iPhone så fungerade det resten av resan genom Tyskland (x4), Schweiz, Frankrike (x2), Luxemburg (x3), Belgien (x2), Nederländerna och Danmark igen för bara €3 om dagen som avsett (höll nu stenkoll på pottnivån, kollade den flera gånger om dagen resten av semestern så att det inte skenade igen och vågade inte ladda på med mer än ett mindre belopp i taget ;) ).

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har haft Europa-kortet ett tag nu och det har varit ständiga problem med inställningarna. Många sköna € har gått ut i cyberrymden utan motprestation. Jag har haft ändlösa diskussioner med supporten i Tyskland med dåligt resultat. Hela tiden kommer det in kryptiska budskap på italienska, av alla språk, och det blir man ju inte gladare av!

Jag har kortet kvar men vågar nog inte använda det fler gånger!

Jappe

F

F.d. 58939

Guest

Alla italienska SMS som man inte förstår är påfrestande, speciellt om de kommer samtidigt som kortet har slutat fungera och man inte vet varför...

Efter att det upphört att fungera första gången när den påfyllda potten på €50 hastigt och oväntat tagit slut (kunde då inte föreställa mig att det berodde på det, €50 skulle räcka hela resan, så det dröjde innan den tanken kom upp), så upphörde det igen att fungera när jag fyllt på igen och den totala kostnaden kommit upp till en spärrgräns på €60. Detta deklarerades självklart med en mängd nya kryptiska italienska SMS som jag inte förstod, med hänvisning till ett telefonnummer med en italiensk telefonsvarare. För att häva denna spärr så fann jag så småningom några italienska webbsidor som man fick traggla sig igenom och sedan hoppas att man tryckte på rätt italiensk knapp på sidan för att häva spärren (givetvis grafiska sidor och knappar som inte gick att automatöversätta utan man fick ta det ord för ord manuellt vid sidan om). Tog ytterligare ett antal timmar av semesterresan stående vid McDonalds att få rätt på, inte välkommet av familjen kan jag säga...

Allt detta hände de första dagarna, men efter de initiala "inkörningsproblemen" så funkade kortet som avsett. När man vet orsaker och åtgärder så är det enkelt och självklart, men innan dess är det ett enerverande famlande med denna italienska...

Vad har du använt Europa-SIMmet i för telefoner/apparater Jappe?

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I en Samsung Galaxy Mini fungerade det dåligt så jag bytte till en Kinanalle med två simkort och där fungerade det bättre men inte bra. Dubbeldebitering vissa dagar, ibland t.o.m. ännu mer. Jag tror jag ska placera kortet i dongel nästa gång, om det blir någon.

Jag har totalt tappat förtroendet för Vodafone! Att hela tiden skicka dessa kryptiska meddelanden på italienska till kunderna tyder på dålig affärsmoral. Det är att håna sina kunder! Obegripligt!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Så här skriver Vodafone om Europasimkortet:

voda.JPG

För att vara säker på att slippa obehagliga och kostsamma överraskningar bör man tydligen stoppa in simkortet i en sticka (dongel).

Synpunkter, någon?

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För att vara säker på att slippa obehagliga och kostsamma överraskningar bör man tydligen stoppa in simkortet i en sticka (dongel).
Synpunkter, någon?
Jappe

Eller direkt i en iPad som jag gjorde, inga problem!

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Det de skriver om iOS gäller en del operatörer i andra länder, inte Sverige. Så det är bara att köra på.

Edit: missförstod nog, trodde de menade att tethering inte går alls i iOS, men det gör det. Den använder den vanliga APN i Inställningarna även för tethering.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vi eventuellt köp kommer det att sitta i en 3/4G router med inbyggt modem.
Ska man använda APN:mobile.vodafone.it i alla länder eller var det bara i Italien ?
Vilket APN är det annars ?
Instruktionerna är ju inte kristallklara.

Peter :)

Toppen