• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Euro 5 - i vilka länder/områden behöver man se upp?

Nugget

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Solna
HBK-Nr
33276
Medlemskap
2023
Vi har precis importerat en plåtis som är klassad som Euro5 och har ett grönt klistermärke från Tyskland...

Var kan vi köra utan problem med den och var behöver man lusläsa regler om olika zoner, ev. extra märkning m.m.?

Framför allt är jag intresserad av vad som gäller för Danmark, Island och Tysklands norra kust.

I Sverige har jag i alla fall förstått att den enda begränsningen är att vi fr.o.m. juli inte får köra på Hornsgatan i Stockholm.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ditt gröna tyska märke behöver du byta till ett med ditt svenska registreringsnummer, i övrigt studera nedan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kollade min gamla husbil som varken har partikelfilter eller katalysator, den är lovlig i alla miljözoner i Köpenhamn, det hade jag inte gissat :)
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Hur ser reglerna ut i tyska städer, är de lika Köpenhamns?
2007-03-01 infördes i Tyskland en partikel--/miljödekal med färgerna röd, gul och grön. Bara fordon med gröna dekaler får köra i någon av de cirka 60 tyska miljözonerna.
Miljödekalen är obligatorisk i Tyskland för alla personbilar, bussar och lastbilar när dessa körs i miljözoner. Lätta motorfordon är undantagna från dekalskyldigheten.

Den tyska miljödekalen (i lagtexten betecknad som partikeldekalen) är uppdelad i 3 olika utsläppsklasser. På dekalen finns fordonens registreringsnummer och en stämpel från den utfärdande myndigheten.
I en särskild EURO-klassificeringstabell framgår vilken dekalfärg, som gäller för i utlandet registrerade fordon med dess respektive utsläppsdata respektive aktuella registreringsbevis.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Här är nyheterna för 2022
 
Toppen