• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Euramobil display gav upp, Panik.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Hej alla.

jag har en 2001 euramobil 635 och displayen slutade fungera den heter cbe-c2015-em, vet att man måste skicka displayen till italien för fix, har försökt fixa den själv, men allt för många kretskortbanor är uppfrätta så nästan omöjligt att fixa, jag har försökt löda in kablage, men efterom banorna är runt 0.3mm så är det helt klart en utmaning, även bytt batteri, efter sista lödningarna så dog den helt.

Men nu kommer frågan, skall nu 4/5 på torsdag på husbilstur söderut genom sverige från umeå till malmö och hem på söndag och behöver få det att fungera, tänkte koppla in brytare på styrkabeln provisoriskt för att kunna slå på strömmen samt slå på vattenpumpen, mer behövs ju inte för att kunna använda bilen, men hittar inget krets schema så blir ett jäkla rappel om man skall ta isär fördelnings lådan/säkringsboxen och följa kretsbanor, så om nån har info på vilka färger som skall kopplas ihop för att få till detta så vore jag tacksam, eller rent av har ett kretsschema?

Doger.
 

Bilagor

  • thumbnail_20230430_232034.jpg
    thumbnail_20230430_232034.jpg
    389,4 KB · Visningar: 31
  • thumbnail_20230430_232130.jpg
    thumbnail_20230430_232130.jpg
    214,6 KB · Visningar: 31

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Varför inte koppla in bodelsbatteriet direkt till vattenpumpen, via en brytare. Då har du iaf vatten. Kanske kan du göra något liknande med delar av belysningen. Strunta i hur det i övrigt ser ut kretstekniskt.
 

doggydoggen

FD HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Varför inte koppla in bodelsbatteriet direkt till vattenpumpen, via en brytare. Då har du iaf vatten. Kanske kan du göra något liknande med delar av belysningen. Strunta i hur det i övrigt ser ut kretstekniskt.
har tagit lös säkringsboxen och håller på att gå igenom hur jag skall dra reläna utan att bränna upp nåt, belysningen tror jag att jag hittat hur jag ska gå tillväga, måste bara vara säker vars spolen är på relät, tar ett 9v batteri och testar först, pumens relä är mera tricky, inte uppenbart vilket eller vars spolen sitter.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Vadå koppla ihop några trådar??
Jag menar att man alltid kan få en pump att gå om man strömförsörjer den. Behövs ingen kommunikation eller relän. Har du 12V spänning och en 12V pump så är saken klar. Se bara till att koppla bort allt annat som är anslutet till pumpen.
 
Toppen