• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU regler för hundar

F

F.d. 24336

Guest
Hej

Jag undrar lite om alla röriga regler när det gäller vaccination till hundar.

Om vi skall åka till Norge Danmark Tyskland vad ska vi göra då.

chippad och pass har han.:msn_wink:
 
T

Teddi

Guest
Sv: EU regler för hundar

när vi åkte hem från santa pola i november blev vi stoppade av tullen i helsingborg,,
vi hade glömt avmaskning i tyskland eller danmark,,hon ville skicka tillbaka oss till danmark ett dygn,,men så kom hennes chef,,
han fråga om vi hade två tabletter ock de hade vi,,ja fick putta ner de i halsen på hunden tillsammans med min älsklingskorv,,de gick till slut,,dom följde dramat på nära håll,,ock då hade vi ändå hela bilen full av sprit:msn_laugh: där fanns inget intresse,,

idag slipper man avmaskning,,men,,tänk på hundens bästa,,ja tror detta är generella regler över EU,,minst en rabiesspruta också,,men utan efterkontroll,,

när de gäller norge måste du kolla upp med ambassaden,,

chipp o pass gäller också,,men de har ju du,,trevlig resa!!!!
 
Ö

örjan o irene

Guest
Sv: EU regler för hundar

Man "slipper inte" avmaskning. Detta ska man fortfarande göra vid inresa till Sverige. Skillnaden från i fjol är att man inte behöver ett vetrinärintyg (signum i hundpasset av vetrinär) på att man givit hunden avmaskningstabletter. Detta intygar du själv numera genom att anteckna i hundens pass när det har gjorts och vilket läkemedel som använts. Till Norge gäller särskilda regler
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: EU regler för hundar

Rabiesvaccinering är obligatorisk.
Kravet på avmaskning är slopat.
Till Norge avmaskar man själv och intygar detta på den här blanketten:
http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00065/Egenerkl_ring_om_beh_65115a.pdf[/quote]
Förvisso,
däremot vill vi inte ha in mera dvärgbandmask än vi redan har! Vi har med våra regler (fram till årsskiftet) lyckats hålla masken på avstånd - bara enstaka fall dokumenterade så här långt. Om vi som reser med hundar fortsätter att avmaska som tidigare (men sparar in veterinärkostnaden) kan vi förmodligen fördröja allmän utbredning av dvärgbandmasken - och därmed bland annat kunna fortsätta att äta våra bär i skogarna utan kokning ett tag till!
Fortsätt avmaska vid införsel av hundar från kontinenten!!!!
Bror Duktig kommentar känns det som men jag tror det är viktigt och möjligt!!
 
W

wikman

Guest
Sv: EU regler för hundar

Kolla på www.jordbruksverket.se där finns all information om resandet med våra husdjur.
Deras Kundtjänst kan man också kontakta och de ger snabbt svar på frågor och funderingar.
Naturligtvis ska man fortsätta och avmaska !
 
F

F.d. 29772

Guest
Sv: EU regler för hundar

Här kommer nästa pekfinger - Ingen stans under införsel av hund katt från EU- länder kan jag läsa om krav om avmaskning. Sunt förnuft får väl råda och så får vi hoppas att alla är utrustade med det ;).
//Bitte
 
G

GunDogs

Guest
Sv: EU regler för hundar

Roland & Viola

Fortsätt avmaska vid införsel av hundar från kontinenten!!!!
Bror Duktig kommentar känns det som men jag tror det är viktigt och möjligt!!

Jag är nog lika mån om att inte få in dvärgbandmasken som du/ni, men frågeställaren undrade faktiskt vilka regler som gäller.

Och om man läser Jordbruksverkets kommentar så verkar det inte som om riskerna att bli smittad är så stor för en sällskapshund.

"Vad du kan göra för att din hund inte ska smittas:
• Om du håller din hund så att den aldrig kan äta smågnagare kan den inte bli smittad
• Om din hund har fått springa lös i skogen eller vistats obevakad där den kan ha ätit smågnagare kan den ha blivit smittad".
 

Chrilla

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1224
Medlemskap
2022
Sv: EU regler för hundar

Hej,jag har kollat med jordbruksverket idag och man behöver inte göra avmaskning för tillbakaresa till Sverige.
Och det är absolut förbjudet att själv skriva i passet.
Hälsningar Chrilla
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: EU regler för hundar

Det verkar vara svårt att ta med djur utomlands.
Skulle fler pensionat av olika slag lösa problemet?
TOMMY R
 
T

Teddi

Guest
Sv: EU regler för hundar

avmaska för din hunds bästa,,det är ju inte bara för dv,ban,,masken, men den är ju desto farligare för oss människor men helt ofarlig för hunden,,finns ju andra syderopeiska maskar som kan ställa till det,,

sen,, blåbär--lingon--kantareller,,vem vill inte ut ock andas:msn_laugh: ock få med sej lite hem utan att vara orolig ,,vi får helt enkelt ta vårat eget ansvar,,till de bästa både för oss själva ock våra husdjur,, tjo flöjt!!
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: EU regler för hundar

Vi har haft hunden med hela han livstid utomlands han är 8,5 år. Aldrig varit några problem, tvärtom har det blivit lättare och lättare att ha hunden med sig. Nu slipper man tom veterinär kostnaden utomlands för att det i passet skulle stå hunden är avmaskad. Är man seriös avmaskar man sin hund eller katt efter turen utomlands.
 
F

F.d. 24336

Guest
Sv: EU regler för hundar

Hej igen.

Jag har hört att man måste vaccinera 6 månader innan man åker stämmer detta?
:msn_question:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: EU regler för hundar

Tidigare var man tvungen att avvakta positivt svar på ett prov som visade att Rabiesvaccinet funkat. Det tog nog minst 6 månader.
Jag tror att reglerna ändrats vid årsskiftet när det gäller det provet. Har skrivits tidigare om det här.
 
F

F.d. 5095

Guest
Sv: EU regler för hundar

Hej fransson

Det finns 2 olika sorters rabiesvaccin, det ena är 1-årigt och det andra 3-årigt. Enligt grundrek. av fass så ger man 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum av det 1-åriga och av det 3-åriga så räcker det med 1 spruta, efter 21 dagar från sista sprutan (gäller båda sorterna) så är det fritt att ta med djuret utomlands. Blodprov behövs ej längre men pass och chipmärkning/öronmärkning.
Dock kan några länder ha andra regler, se jordbruksverket.

Allt detta enligt min käresta som jobbar på en djurklinik

Mvh
Lasse
 
A

Amstaff

Guest
Sv: EU regler för hundar

Glöm inte bort att tex Danmark och Norge inte accepterar vissa raser tex Amstaff. pittbull m.fl. Under fjolåret uppmärksammades stora problem när en familj inte kände till förbudet och förde in sin Amstaff i Norge efter lång process och kostsamma insatser undvek de avlivning och fick föra tillbaka hunden till Sverige. Det gäller alltså att ta med sig rätt hundras tull våra grannländer .
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: EU regler för hundar

Har aldrig haft våra hundar med utomlands någon gång tidigare. Håller nu på med rabiesvaccinering för att få pass. Kanske en dum fråga men undrar nu, när man kommer till ett nytt land, ska man stanna i tullen och visa hundarnas pass. Tycker att när man ibland kör igenom landsgränser inom EU ser man inte en människa. //Helen
 

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: EU regler för hundar

hej
vi har endast visat hundarnas pass när vi skulle in i tjeckien
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: EU regler för hundar

Helen

Finns inga gränsstationer mellan många av EU länderna så det är bara köra på, så gör vi.

Kan berätta att när vi för 7 år sedan kom hem från semestern via Öresundsbron, hunden var 1,5 år, stannade jag och gick av bilen, där satt 3 tullare i höstsolen. Jag visade dem hundpasset, då tittar alla 3 på mej och de undrar vad de skall göra. Sen den gången stannar jag aldrig utan de får väl stoppa mej om de vill se hundpasset. Vilket aldrig hänt. Men som seriös hundägare har jag så klart alla papper i ordning.
 
Toppen