Tommy Dynér
FD HBK Medlem

Igår i Bryssel enades Europeiska kommissionen, unionens verkställande organ, kring ett stort, brett och viktigt förslag. Om unionens medlemmar accepterar förslaget, innebär att det är slut på nyförsäljning av bilar med förbränningsmotorer 2035, om 14 år!
Ett beslut som säkert gör att företagsledningarna hos de flesta husbilstillverkarna får svett på pannan och dålig nattsömn. Det är väl så att vi idag, 14 år innan eventuellt bilan faller, inte har en acceptabel teknik för få en realistisk gångbar vikt och räckvidd på våra framtida husbilar.
Vi läser om miljardsatsningar i forskning och utveckling, men vi har väl ännu inte sett något stort revolutionerande genombrott inom batteritekniken som idag finns i marknaden och fungerar i husbilen.
I debatten ser vi också de som företräder vätgasen. Tekniken med bränsleceller finns redan och förstår att vissa biltillverkare i fjärran östern satsar stenhårt på den tekniken. Nu finns det ingen infrastruktur för den tekniken i Europa, vilken får tas för en bekräftelse på att vi här ser elen och batterierna som vägen fram.
Förslaget innehåller även krav på medlemsländerna att bygga ut sin infrastruktur för att möta den den nya tekniken. Utefter motorvägarna skall det finnas laddstationer var 6:e mil och tankstation för vätgasdrivna fordon var 15:e mil.
Som väntat har förslaget fått ett blandat mottagande, Greta Thunbergs kommentar var, — Minst sämst. Miljöorganisationerna är som väntat positiva medan bilindustrin använder ord som kontraproduktivt.
Även nationer med stor biltillverkning, som Tyskland och Frankrike, har aviserat att man tycker att det är för radikalt med ett stopp redan 2035 och vill t.ex. att laddhybriderna skall vara tillåtna längre.
Visst känns det ovisst för oss med intresse för husbilar och mobil fritid, men vi skall komma ihåg att innan de föreslagna reglerna eventuellt blir lag måste det godkännas av alla medlemsländerna. En process som tar sin tid. Det är inte heller bara ett problem för husbilarna, det samma gäller för hela gruppen transportbilar och då blir vi väldigt många som delar problemet, vilket ökar intresset att forska och investera i teknik som passar våra fordonsslag.
Sedan är det ju inte heller så att alla 27 medlemsländerna tävlar om att vara bäst i klassen.
Men håll med, framtiden är spännande.

Laddar LadyMcLain Husbilsklubbens första elhusbil?
Tommy
Senast ändrad: