• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU høring om ændring af kørekortdirektiv

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

På denne adresse kan man give sin mening tilkende om ændring af kørekortdirektivet fra 2006.

En af diskussionerne handler om øgning af vægtgrænsen fr 3,5 til 4,25t for kørekort B

Da jeg åbnede siden var den på dansk, så mon ikke den åbner på svensk på en PC i Sverige?

Jeg vil finde det rigtig fint om HKB styrelsen vil give sin mening tilkende om sin holdning i forhold til
vægtgrænser for kørekort B om husbiler.

NB! høringsfrist 21. maj 2021 kl. 23:59

Her findes en pressemeddelelse på tysk med gode argumenter:

 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Den följer säkert det språk som är inställt som standardspråk i webbläsaren.
Jag fick den på Svenska.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har nu skaffat ett konto och gjort nedanstående inlägg
Klubben som organisation borde också göra detta
Inlägg:
Gränsen för att köra husbil med B körkort har tidigare fungerat för många
Det som hänt i nutid är att husbilar blivit tyngre genom dels uppgradering av säkerhetssystem som airbag, ABS och aktiva stoppsystem dels genom att husbilar blivit mer utrustade, vilket lett till högre tjänstevikt
Genom ”farfarsrätten” har många kunnat köra husbil med totalvikt över 3,5 ton, denna grupp minskar ju beroende på att fler och fler tagit körkort efter 1996
Många husbilstillverkare försöker hålla vikten nere genom lättviktskonstruktioner, vilka kanske inte inte är så befrämjande för krocksäkerheten av inredningen
I Sverige har Trafiksäkerhetsverket konstaterat att tyngre husbilar inte har större krockrisk varför dessa till skillnad från många länder i EU inte har begränsad hastighet
Utifrån ovanstående resonemang kommer inte trafiksäkerheten att påverkas negativt i något fal utan bara positivt varför jag vill att gränsen för framförande av fordon med B körkort höjs till åtminstone 4 250 kg
 
Toppen